Jiskří se na lepší časy? Prvnímu veletrhu čisté mobility v Praze dominují elektrovozy

Čistá mobilita Aktuálně
17. 11. 2018 Lukáš Eršil
e-vůz Hyundai Ionic electric
Mezi exponáty převažují auta, ale nechybějí ani ostatní dopravní prostředky včetně e-letadla a „obojživelného“ vírníku...

Na letňanském výstavišti se od pátku do neděle koná veletrh zaměřený na čistou mobilitu s názvem e-SALON. Byli jsme tam a přinášíme vám z něho fotoreportáž. A první dojem? I když nás řada zemí v elektromobilitě předjela o mnoho délek, vypadá to, že ji konečně i u nás začínáme brát vážně.

Na úvod si připomeňme, proč automobilky vlastně do vývoje e-aut investují. Okolo 10 procent antropogenních emisí CO2 pochází ze silniční dopravy. A to je docela dost. Není proto divu, že po omezování emisí z průmyslu přichází na řadu i automobily. Dalším důvodem je fakt, že vysokoemisní automobilová doprava hraje zásadní roli v kvalitě ovzduší měst. Auta karcinogenní látky (např. benzo-a-pyren) vypouštějí v místech výskytu lidí... Proto ta snaha přemístit výfuky do elektráren.

Byť se o elektrovozech píše jako o budoucnosti automobilismu a dopravy vůbec, snad každému je jasné, že pouhá výměna zdroje pohonu města od kolon (aut početně neubude) a krajinu od hluku či fragmentace nezachrání. Přesto je dobré koutkem oka vývoj sledovat. A e-SALON nám nabízí ucelený obrázek o nabídce nejenom elektrovozů.

Dost bylo teorie, vydejme se zjistit, co nám nejen automobilky v praxi nabízejí. Ve dvou halách na člověka čekají osobní auta, nabíjecí stanice, ale i zajímavá pracovní vozítka, motorky, kola, jedno letadlo a jedna opravdová lahůdka a téměř vše samozřejmě na elektřinu... Pojďme se na to popořadě podívat.

OSOBNÍ A PRACOVNÍ AUTA

Příjemné je zjištění, že výrobci nemyslí jen na osobní dopravu, po městě se ve velkém počtu přece pohybují i dodávky a další pracovní vozy. Ty se vyznačují velkým nájezdem kilometrů, a tak je použití „bez-benzenové" technologie logické.

elektrododávka

 

elektronáklaďák

Hned vedle elektronáklaďáku trůní model, který by se nejspíše líbil pražské městské policii...

sportovní elektrovůz

Pro osobní dopravu nabíz elektromobily několik světových značek. Co se praktičnosti týče, nejvíce nás zaujal stánek Toyoty, respektive model Auris, což je hybrid za cenu běžného vozu střední třídy s objemem kufru 600 litrů.

hybridní vůz Toyota Auris

Chybět nemůže Tesla...

elektrovůz Tesla

Zdařilým konkurentem Tesly pak bude jistě eJaguar.

e-Jaguar - líbivý interiér vozu

Nissan připravil návštěvníkům zajímavou expozici, a to rozříznutý elektromobil Leaf.

Nissan a jeho rozříznutý vůz, aby návštěvníci mohli vidět útroby auta

Hyundai prezentuje kromě elektrovozu i vodíkovou technologii.

pohled na expozici Hyundai s vodíkovým autem

Našince asi zamrzí absence Škodovky. Ta v současné době v nabídce elektromobil nemá, přestože již před lety testovala flotilu praktických e-Octavií. Ale nakonec se nám přece jen podařilo najít český elektromobil, a to firmy Kaipan.

český e-vůz Kaipan

SUV V „ZELENÉM" HÁVU

Hned vedle zmíněného modelu Toyota Autris stojí zástupce nešťastné módní vlny s názvem SUV, takže si návštěvník může ihned porovnat jeho nevýhody oproti praktickému kombi.

veliké SUV s malým kufrem...

„Krabice“ má kromě větších pneu (na které potřebujeme více kaučuku) větší téměř všechno: spotřebu o 2 l / 100 km, emise o 2,8 kg / 100 km a hmotnost o 400 kg. Až na jednu „maličkost" – jediná hodnota menší oproti kombíku Auris je na potvoru ta, kterou bychom naopak větší chtěli. Ano, mluvím o objemu kufru, který je v případě velkého SUV o 100 litrů menší…

Bohužel SUV je na e-SALONu hodně. Na některých stáncích ve stejném, nebo dokonce i větším počtu v porovnání s normálními auty. „Lidi to chtěj…" zněla odpověď zástupce jedné automobilky na otázku, proč vyrábějí tak zbytečně velká a pro chodce nebezpečná auta.

SUV Range Rover

 

SUV Hyundai Tuscon

 

velké SUV

VZDUCHEM

Za pozornost určitě stojí jedno specifické vozítko. Jede sice jen maximálně 40 km/h, ale na přesuny nad 100 kilometrů je podstatně rychlejší. Jedná se o vírník, který pro laika vypadá jako hybrid mezi vrtulníkem a letadlem. A „hybridi" jsou na e-SALONU přece vítáni!

vírník

Jen těch budíků tu je víc než v autě…

kokpit vírníku s mnoha kontrolkami a dalšími "budíky"...

Na stánku přítomný Pavel Březina je první Čech který si z Přerova na kávu do centra Prahy doletěl a dojel tímto strojem. Přestože na silnici není vírník nejrychlejší, ve vzduchu dokáže letět až 170 km/h. A to už z něj dělá autům silnou konkurenci. Výhodnost na delší vzdálenosti potvrzuje i sám pan Březina: „Za posledních sedm let jsem byl v Praze autem jen jednou, když jsem zkoušel Teslu. Jinak vírník.“

Když už jsme u létání, nelze opominout elektro ultralight, vždyť Česká republika je mezi piloty celého světa známa výrobou letadel právě této kategiie... A úspěch šikovných českých konstruktérů na poli těchto letadýlek potvrzuje i tento kousek: motor s kapacitou baterií 35 kWh a výkonem 60 kW dokáže dodat letadlu pro dvě osoby rychlost až 220 km/h.

e-letadlo

ZPÁTKY NA ZEM

Na e-SALONU jsouk vidění i e-skútry, e-motorky a také e-kola od firmy Apache. To nás potěšilo, protože doprava není jen o autech a na každou cestu se hodí jiný prostředek. Budoucnost dopravy spočívá v jejich správném mixu a v Letňanech je možné se inspirovat, co mixovat.  

e-motorka

 

e-kolo

 

e-skútr

 

e-kola

 

 

Fotografie: autor