LETEM SVĚTEM červenec 2020

Čistá mobilita Aktuálně
17. 8. 2020 Ondřej Běnek
Kampaň k bezpečnosti na silnicích ve Skotsku pro ochranu cyklistů | Zdroj: ECF
Kampaň k bezpečnosti na silnicích ve Skotsku pro ochranu cyklistů | Zdroj: ECF

Co se na téma udržitelné dopravy psalo v červnu v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.

  • Cycling Scotland spouští kampaň k bezpečnosti na silnicích s názvem “Give Cycle Space”

V návaznosti na nárůst cyklistiky ve Skotsku o 77% spustilo sdružení Cycling Scottland, které je členem ECF, ve spolupráci se skotskou policií kampaň k bezpečnosti na silnicích s názvem "Give Cycle Space" (vytvoř prostor pro jízdu na kole). Cílem kampaně je zvýšit ohleduplnost účastníků silničního provozu vůči cyklistům a povědomí o respektování bezpečné vzdálenosti 1,5 m při jejich předjíždění, což zatím nedodržuje přes 34% řidičů. Za nedodržení této bezpečné vzdálenosti mohou řidiči dostat 3 trestné body a pokutu ve výši 100 liber. angličtina

  • Zákon, který by mohl klimatické změny učinit protiprávní

V Dánsku byl vytvořen nejpřísnější zákon ke klimatickým změnám. Mohou právní předpisy skutečně učinit nečinnost v oblasti změny klimatu nezákonným? Představte si, že je rok 2030 a vaše země nesplnila cíl v oblasti snížení emisí, který si stanovila v roce 2020. Mezitím se politici ve vládě změnili a tvrdí, že to není jejich vina. Dánsko přichází s řešením formou nového klimatického zákona, který učiní nedostatek úsilí o zastavení klimatických změn nezákonným. Více na téma klimatické změny a přístup některých zemí k jejich řešení najdete v článku. angličtina

Pokud dánská vláda nesplní závazek vůči klimatu, teoreticky může ztratit většinu. | Zdroj: BBC
Pokud dánská vláda nesplní závazek vůči klimatu, teoreticky může ztratit většinu. | Zdroj: BBC
  • Prohlášení Beneluxu o jízdních kolech: Politický plán v souladu s prací ECF

Ve společném prohlášení vyzvaly Belgie, Nizozemí a Lucembursko Evropskou unii, aby upřednostnila cyklistiku při obnově po koronaviru. Ministři dopravy Beneluxu předložili místopředsedovi Evropské komise Fransu Timmermansovi seznam opatření v oblasti cyklistické politiky, která jsou rovněž klíčovou součástí hlavních priorit a projektů ECF. V článku jsou podrobně analyzovány požadavky na úrovni EU, jednotlivých států i na úrovni lokální. angličtina

  • Mnohé cesty nákladních aut jsou na krátkou vzdálenost

Rovněž nákladní doprava musí postupně snižovat závislost na ropě, aby mohlo být dosaženo klimatických cílů. Potenciál pro nákladní dopravu s nulovými emisemi je velký. V EU jsou  dvě třetiny jízd nákladních vozidel kratší než 100 kilometrů. Podle studie by v roce 2030 mohla být minimálně každá 6. jízda nákladním vozidlem provedena na elektro pohon a s přísnějšími opatřeními by to dokonce mohly být 3 jízdy z deseti elektro. V rámci transformace nákladních vozidel na elektro pohon prosazuje VCÖ kromě výstavby dalších nabíjecích stanic také zpoplatnění emisí CO2 a zrušení výhod zvýhodnění pro dieselový pohon. angličtina

  • Přehled - Elektro vozidla: Daňové výhody a pobídky k jejich nákupu v Evropské unii

V přehledné tabulce uvádí ACEA finanční pobídky a daňové výhody, které poskytují jednotlivé země EU při nákupu elektrovozidel. Finanční bonusy kupujícím elektro vozidel nabízí 20 členských států EU. Litva je jedinou zemí EU, která neposkytuje žádná zvýhodnění. angičtina

  • Silniční plány zhatí cíle Velké Británie v oblasti CO2

Ve zprávě se píše o tom, že převážná část emisí (80%), které mají být redukovány větším podílem elektro vozidel, zase vznikne výstavbou nových silnic, na kterou vyčlenila Velká Británie (VB) 27 miliard liber. Pokud má ministerstvo VB v úmyslu realizovat "zelenou obnovu" , měla by tento finanční obnos raději vynaložit na veřejnou hromadnou dopravu, pěší chůzi, cyklistiku nebo na odloučená dopravní centra. Neboť elektro vozidla budou stále tvořit znečištění částicemi vznikajícími opotřebením brzd a pneumatik.  angličtina

  • Není příliš pozdě k posílení průmyslu s elektro koloběžkami

Společnosti jako třeba Bird nebo Lime v posledních měsících propouštějí zaměstnance, opouštějí trhy a sešrotovávají svá vozidla. Ale právě tito dva zkušení zástupci mikromobility ukazují cestu k více udržitelné sdílené dopravě, kterou stojí  za to podpořit. angličtina

  • Tesla se stala nejhodnotnějším výrobcem automobilů, aniž by dosahovala zisku

Hodnota akcií Tesly předčila Toyotu na trhu s akciemi i přesto, že nikdy nebyla zisková. Důvodem je, že byla označena jako lídr na trhu elektro vozidel.  angličtina

Tesla poprvé předstihla Toyotu. | Zdroj: The Guardian
Tesla poprvé předstihla Toyotu. | Zdroj: The Guardian
  • V roce 2020 bude čtvrtina Evropanů používat elektrokola

Podle studie zadané firmou Shimano se čtvrtina Evropanů chystá používat elektrokolo. Nyní ho již vlastní 8% Evropanů a dalších 17% má v úmyslu si ho pořídit. Přitom 11% respondentů přestalo používat klasické kolo kvůli zranění, věku nebo z jiných důvodů. Více o výsledcích studie a jejich odlišnostech v jednotlivých státech se dozvíte z článku. angličtina

  • Skutečný rozdíl mezi levným a drahým jízdním kolem 

Autor rozebírá součásti a vlastnosti jízdního kola, na které máte se máte zaměřit při jeho koupi, přitom je neposuzuje podle výrobce ani značky. Podle něho je důležité si kolo vyzkoušet, "jak vám padne", a jak je seřízeno. Dále je třeba posoudit rám, odpružení, pohon a brzdy. angličtina

  • Wiener Linien přebírají Citybikes

Rakouská dopravní společnost Wiener Linien,  která je odpovědná za veřejnou dopravu ve Vídni, provozující autobusovou i tramvajovou dopravu a metro, přebírá síť stanic a pronájem kol v Vídni. Pověřil ji tím vídeňský starosta poté, co měla firma Gewista vlastnící Citybikes finanční problémy a uzavřela několik stanic. Nabídka Citybikes zapadá do konceptu městské mobility, neboť zajistí tzv. dopravu v poslední míli, tj. např. ke stanicím veřejné hromadné dopravy. U Citybikes bylo registrováno půl miliónu uživatelů, kteří v roce 2019 uskutečnili přes 10 miliónů jízd. němčina