LETEM SVĚTEM říjen 2020

Čistá mobilita Aktuálně
17. 11. 2020 Ondřej Běnek
Ve Vídni byl rozšířen původně pilotní projekt pro podporu cargo kol | zdroj: fahrradwien.at
Ve Vídni byl rozšířen původně pilotní projekt pro podporu cargo kol | zdroj: fahrradwien.at

Co se na téma udržitelné dopravy psalo v srpnu v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.

Cyklistika je v národních energetických a klimatických plánech členských států EU podceňována. Česko propadlo.

Členské státy EU začínají sice brát dekarbonizaci a potenciál cyklistiky vážněji, ale bude ještě dlouho trvat, než bude jízda na kole považována za plnoprávný nástroj ke snížení uhlíkové stopy v dopravě, uvádí se ve zprávě ECF s názvem Cyklistika je v národních energetických a klimatických plánech členských států EU podceňována. Nejlepší z členských států je podle hodnocení Francie s 9,5 body z 10, následují Rakousko a Belgie. Bohužel v 17 členských státech je skóre neuspokojivé nebo nedostatečné a 2 státy - Bulharsko a Maďarsko - ve svých plánech vůbec cyklistiku nezmiňují.

anglicky (zdroj: ecf.com)

role cyklistiky ve státech EU-27 | zdroj: ecf.cz
role cyklistiky ve státech EU-27 | zdroj: ecf.cz

Průlom: Všechny nové a zrenovované vlakové soupravy v EU mají poskytovat místa pro kola

Poprvé v historii EU jsou přepravní vlakové společnosti povinny poskytovat vyhrazená místa pro kola ve všech svých nových a zrenovovaných vlakových soupravách. Kombinace jízdy na kole s přepravou vlakem povede ke zvýšení multimodality v dopravě. Ještě není známo konečné znění nařízení, ale minimum budou 4 místa pro kola.

anglicky (zdroj: ecf.com)

Cyklisté vlaky zbožňují. | zdroj: ecf.com
Cyklisté vlaky zbožňují. | zdroj: ecf.com

Tam, kde je firemní parkoviště, se jezdí do práce autem

Jak se dopravují zaměstnanci do práce, záleží na rámcových podmínkách. Pokud mají k dispozici firemní parkoviště, jezdí většina z nich autem. Pokud ne, pak mají k dispozici autobus, vlak nebo další prostředky aktivní mobility. Viz graf.

německy (zdroj: vcoe.at)

Podle studie se nejvíce úrazů při jízdě na koloběžce stává na chodníku

Nová studie Institutu pojištění bezpečnosti provozu poukázala na to, že většina úrazů na e-koloběžkách se stala na chodníku, a to tím, že vjel jezdec do výmolu nebo do praskliny, najel na obrubník nebo vrazil do značky. 40% těchto úrazů se stalo při první jízdě. A jen 2% zraněných mělo přilbu! Studie také uvádí, že pravděpodobnost sražení autem je u cyklistů 3x větší než u jezdců na koloběžce. Více informací najdete v odkaze. 

anglicky (zdroj: smartcitiesdive.com)

První "inteligentní" baterie pro elektro vozidla na světě rozpohybovala sektor dopravy

"Inteligentní" baterie pro elektro vozidla byla poprvé představena začátkem října a způsobila revoluci v dopravě. Jejím výrobcem je slovenská firma InoBat Auto. Vznikla kombinací umělé inteligence Artificial Intelligence (AI) a technologie High Throughput (HTP). Lze ji nabít během 10 minut a ujet na jedno nabití 966 km.

anglicky (thenationalnews.com)

"chytré" baterky se vyrábí na Slovensku | zdroj: www.thenationalnews.com
"inteligentní" baterie se vyrábí na Slovensku | zdroj: www.thenationalnews.com

Tři města využila data z e-koloběžek ke zlepšení infrastruktury 

Data ze stovek miliónů výletů na prostředcích mikromobility mají velkou vypovídací schopnost - např. indikují, které ulice jsou pro jízdu na kole či koloběžce nejvyužívanější, v jakou dobu je cesta na nich nejvhodnější a kam je zaparkujeme, máme-li tu možnost. Na základě dat, která shromáždila společnost Bird za 3 roky z provozování sdílených koloběžek a poskytla městům, realizovala města finančně nenáročná, ale velmi přínosná zlepšení v infrastruktuře založená na potřebách svých obyvatel v reálném čase. Přečtěte si více o tom, jaké přínosy zaznamenala města Atlanta, Tel-Aviv a Santa Monica. 

anglicky (zdroj: intelligenttransport.com)

Budování multimodality ve spolkové zemi Voralbergu

Ve spolkové zemi Voralberg v Rakousku podporují kombinaci jízdy na kole s veřejnou dopravou a postupně vybavují vlaková nádraží novými VMOBIL uzamykatelnými boxy na jízdní kola. Tyto boxy se dají jednoduše kdekoliv zarezervovat pomocí karty VMOBIL. Boxy jsou vybaveny bezpečnostním zámkem, vnitřním osvětlením a poličkou s věšákem na oblečení. Mají také nabíjecí zařízení pro elektro kola.

německy (zdroj: radkompetenz.at)

Nové cykloboxy včetně elektronabíječky | zdroj: radkompetenz.at
Nové cykloboxy včetně elektronabíječky | zdroj: radkompetenz.at

Nová nákladní kola Grätzlräder pro celou Vídeň

Půjčovna nákladních kol města Vídeň Grätzlräder funguje již tři roky a její flotila byla z letošní dotace města ještě rozšířena. V 16 obvodech města jsou k dispozici k zapůjčení zdarma nákladní kola na 22 stanovištích. Můžete v nich přepravovat nejrůznější věci, ale také třeba děti nebo domácí mazlíčky..

německy (zdroj: fahrradwien.at)

Hlavní poznatky z diskuse "Mobilita jako služba pro veřejnost: Udržitelná, agilní a flexibilní platforma pro města"

Co se musí stát, aby byla v Evropě MaaS používána ve velkém rozsahu? Kdo ji zaplatí, kdo bude vlastnit data a kdo bude ovládat mobilní aplikace? Společnost Urban Mobility diskutovala na toto téma s řadou odborníků na MaaS. K dispozici jsou hlavní závěry i záznam z diskuse.

anglicky (zdroj: urbanmobilitycompany.com)

Pařížský region se připravuje na pořádání Olympiády udržitelně

společnosti Choose Paris Region se dozvíte mnoho zajímavých věcí o tom, jak se Paříž připravuje na Olympijské a para olympijské hry, které se tam budou konat v roce 2024. Životní prostředí a udržitelnost jsou pro Paříž nejvyšší politickou i průmyslovou prioritou. Proto přijala 192 opatření, např. chce zavést dopravu na vodíkový a solární pohon, autonomní vozidla a kyvadlové autobusy, dokonce zkouší i létající taxíky, zkrátka chystá se vytvořit podmínky pro zelenější a udržitelnější mobilitu a zaručit to, aby Olympijské a para olympijské hry v roce 2024 byly šetrné k životnímu prostředí. Co všechno má Paříž v plánu, se dočtete v článku.

anglicky (urbanmobilitycompany.com)