LETEM SVĚTEM únor 2020

Čistá mobilita Aktuálně
31. 3. 2020 Čistou stopou Prahou
foto dvou jedoucích aut "namačkaných" na sebe, detail
Sdílené jízdy prý nejsou vůbec ekologické... Foto: www.citylab.com

Podívejte se, co se v únoru psalo o tématu udržitelné mobility v newsletterech mezinárodních organizací. Na konci každé anotace máte možnost si ihned otevřít originální zdroj, v příloze pak najdete obsáhlejší rešerše v češtině.

  • Do roku 2030 předstihne ve světových metropolích soukromé vlastnictví aut udržitelná doprava

Vědci prohlašují, že během 10 let bude doprava soukromými auty ve městě převálcována „zelenější dopravou", například jízdou na kole. Podle prognóz firmy Kantar na základě průzkumu 20 tisíc respondentů z 31 světových měst poklesnou během příštích deset let jízdy autem ve městech o 10 %. angličtina

  • V Rakousku je dvakrát více těch, kteří nelétají, než naopak

Na základě průzkumu veřejného mínění bylo zjištěno, že Rakušané létají velmi zřídka nebo vůbec. Jen 3 % respondentů odpovědělo, že létá několikrát měsíčně, a dalších 15 % dotázaných, že létá několikrát ročně. Letecký provoz je obzvlášť škodlivý klimatu. VCÖ se zasazuje o to, aby byla v Rakousku rychle zavedena daň na kerosin ve stejné výši jako v jiných státech EU a aby bylo rozšířeno příhraniční železniční spojení. němčina

  • Investice do cyklistiky se vyplatí, ale ministři ignorují důkazy

Výsledky zprávy zpracované pro britskou vládu prokázaly, že lidé jezdí více na kole než autem, když mají k dispozici bezpečné cyklostezky. V osmi anglických městech sledovaných v rámci programu Cycle City Ambition Fund (CCAF) se počet jízd autem snížil o 440 tisíc ročně – byl nahrazen jízdami v kombinaci s kolem a také přitáhl k cyklistice širší demografickou skupinu. Příkladem je Newcastle, kde byla frekventovaná dvouproudá vozovka nahrazena jednoproudovou silnicí s širšími chodníky a 400 m dlouhou cyklostezkou. Výsledek: čtyřnásobný nárůst počtu cyklistů na této trase. angličtina

  • 2019: Dobré známky pro cyklistiku i pěší

Celkem 75 % svých cest realizovali obyvatelé Vídně v roce 2019 na kole, veřejnou dopravou nebo pěšky, 30 % každodenních cest podnikají Vídeňané pěšky, 20 % obyvatel Vídně jezdí na kole vícekrát týdně, 76 % cyklistů se cítí při jízdě na kole ve Vídni bezpečně. Podle Zprávy o mobilitě za rok 2019 uvedlo 47 % respondentů, že ochrana klimatu hraje roli při jejich rozhodování o tom, jaký způsob dopravy po městě zvolí. němčina zde a zde

  • Výsledek stávky? Pařížané jezdí o 131 % více na kolech, i když se doprava vrátila do normálu

Prosincové ochromující stávky přiměly Pařížany sáhnout po jízdních kolech. Ale vypadá to, že se jim to zalíbilo, i když podmínky pro dojíždění do práce na kole nejsou v lednu ideální. Ve srovnání s loňským rokem se totiž počet cyklistů zvýšil v průměru o 131 %, z 38 na 88 cyklistů za hodinu. V článku najdete mapku sčítacích míst s výsledky měření, stejně jako další informace o tom, jak je v Paříži podporována cyklodoprava. angličtina

  • Zákaz prodeje nových aut na benzínový a naftový pohon ve Velké Británii bude platit dříve, než bylo původně plánováno

Na základě nového plánu britské vlády bude zákaz prodeje nových aut na benzín a naftu i hybridních vozidel ve Velké Británii posunut z roku 2040 na rok 2035. Podle odborníků by v roce 2040 bylo na zákaz příliš pozdě, cíl nulových uhlíkových emisí v roce 2050 by tím byl ohrožen. angličtina

  • Sdílené jízdy ve skutečnosti nejsou ekologické

Unie zainteresovaných vědců odhaduje, že dopad jízd Uberem a Lyftem na životní prostředí je o 69 % horší než způsoby dopravy, které nahrazují. angličtina

  • Přeměna parkovacího místa ve prospěch obyvatel

V rámci projektu se mění parkovací místa na dočasné parklety, tj. na místa, která slouží k odpočinku obyvatel. Takový přenosný parklet obsahuje 2 lavičky pro 2–3 osoby, stůl, 3 truhlíky s květinami a jeden velký květináč se stromkem a je možné jej přivézt na kargokole. Vytvářením parkletů na různých místech ve Vídni jsou obyvatelé upozorňováni na to, jak lze parkovací místa vhodně využít jako místa k sezení, odpočinku a relaxaci a zapojování do diskusí o městském plánování. angličtina

  • Jízdní kola mají již brzy ve městech dominovat

Jízdní kola mají udělat revoluci v městské mobilitě: budou vhodná pro všechny typy uživatelů, budou zajišťovat hlavní zdravotní benefity a nabídnou řešení bezuhlíkové stopy. 28 % cyklistů si koupilo elektrokolo jako náhradu za auto, a ne jako upgrade stávajícího kola. Další zajímavé informace se dozvíte v článku. angličtina

  • Cyclists❤️Trains: Kampaň ECF na podporu intermodality pro všechny

Kampaň #TrainsForCyclists má zajistit, aby všechny vlaky v Evropě umožnily přepravu minimálně 8 jízdních kol. angličtina

  • Pokud nezasáhneme, mohou se emise z komerčních dodávek zboží zvýšit o 30 %

Nový výzkum ukazuje, že do roku 2030 poptávka po městských doručovacích službách na poslední míli vzroste o 78 %, což povede k 36% nárůstu cirkulace doručovacích vozidel a k dalšímu navýšení průměrného času každodenního dojíždění o 11 minut. Nákladní kola mohou být nápomocna při předcházení těmto negativním dopadům. Více o přínosech a využívání kargokol v městské logistice se dočtete v článku. angličtina

  • Jak belgické přístavní město inspirovalo Birmingham k zónám bez aut

Město Birmingham vyhlásilo v rámci svého plánu vylákat lidi z aut na kola a autobusy nové rozčlenění svého území na zóny s okružními cestami a prostorem bez aut uvnitř těchto zón. Takže pokud budou řidiči aut chtít přejet z jedné zóny do druhé, musí použít okružní cesty, a pak ujet místo 300 metrů třeba 2 kilometry, což by je mohlo přimět k tomu, aby vzdálenost 300 m ušli raději pěšky nebo ujeli na kole nebo se svezli autobusem. Radní se inspirovali belgickým městem Ghent. Jak vše probíhalo v obou městech a jak to přijali jejich obyvatelé, se dočtete v článku. angličtina

  • Nové přístupy k dopravě řízené daty

Analýza toku digitálních informací přenášených z elektrických koloběžek a elektrokol pomáhá řešit problémy s dopravními zácpami. angličtina