Lanovkou z Podbaby do Bohnic zřejmě už do roku 2024

MHD Aktuálně
29. 9. 2018 ROPID, Čistou stopou Prahou
vizualizace interiéru nové lanovky a výhledu na Prahu
Moderně, rychle, ekologicky – a s krásnými výhledy... Půjde-li vše dobře, už za pár let.

Každých 60 sekund kabinka pro 35 cestujících, doba jízdy 7 minut, interval 60 sekund, přepravní kapacita 2–4 tisíce osob za hodinu s potřebnou rezervou pro různé výkyvy v poptávce a budoucí růst počtu cestujících. Takové jsou základní parametry lanové dráhy z Podbaby do Bohnic, která má plnou podporu hlavního města i Prahy 6 a Prahy 8.

Půjde o nejtišší a nejekologičtější dopravní prostředek, který v obou městských částech výrazně uleví od komplikované dopravní situace. Samozřejmostí je bezbariérovost, sezónně se počítá i s přepravou cestujících s jízdními koly. Do provozu by lanovka mohla být uvedena už mezi lety 2023 a 2024, samotná stavba lanové dráhy je přitom otázkou pouze jednoho roku. A co je důležité, nebude vyžadováno žádné speciální jízdné, k cestě postačí Lítačka.

RYCHLÁ VÝSTAVBA, KOMFORTNÍ SPOJENÍ

„Musíme řešit komfortní spojení Prahy 6 a Prahy 8, protože dnes neexistuje, a to je v roce 2018 ostuda. Lanovou dráhu jsme schopni postavit velmi rychle oproti tramvajovým tratím. Studie jasně ukazuje, že pokud chceme lidem nabídnout v dohledné době rychlé spojení těchto míst, je správnou cestou lanovka,“ říká náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. „Neznamená to, že se v budoucnu nemohou postavit také tramvajové tratě, povedou ale v tunelech ve velmi složitých geologických podmínkách a bude trvat ještě dlouhou dobu, než budou moci vyjet.“

Lanovka vizualizace - na Podbabě

Jakou úsporu času přinese lanovka cestujícím? Ta největší vznikne při cestách z centra Prahy 6 do Bohnic. Pokud pojede dnes cestující od areálu vysokých škol v Dejvicích na Krakov, potřebuje průměrně tři čtvrtě hodiny. Až bude stát lanovka, bude stejná cesta trvat jen 21 minut.

lanovka na Petřín

 

V současné době jsou v českém hlavním městě v provozu tři lanové dráhy, z toho jedna sedačková, druhá kolejová a třetí je z technologického hlediska vlastně šikmý výtah. Zajímavosti (nejen) o nich jsme přinesli v článku Trojlístek pražských lanovek je opět kompletní.

 

TRASA NOVÉ LANOVKY MÍJÍ ZOO I OBYTNÉ DOMY

Nástupní stanice na Podbabě u společného přestupního terminálu s vlaky, autobusy a tramvajemi, překonání Vltavy a čistírny odpadních vod vzduchem za pomoci dvou pilířů, zastávka u zoologické zahrady a stoupání do Bohnic k přestupnímu terminálu Krakov. To je podle studie, kterou na základě zadání hlavního města připravila organizace ROPID, nejlepší a nejrychleji realizovatelná varianta spojení Prahy 8, zoologické zahrady a Prahy 6. Součástí projektu by mohlo být i parkoviště P+R na Podbabě.

Trasa vede záměrně mimo území zoologické zahrady, aby lanovka nekřížila její území, ale je dost blízko, aby mohla přivést cestující přímo k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem zoo. Zároveň navržená trasa nevede přes žádný z obytných domů.

SYSTÉM TŘÍ LAN PRO MAXIMÁLNÍ BEZPEČNOST

Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i velmi silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující v klidu nastoupit a zase vystoupit, a pak se k nim opět připojí, aby mohla plnou rychlostí pokračovat dále. Cestující nastupují a vystupují, když se kabina pohybuje rychlostí jen 0,54 km/h, takže je to bezpečné i pohodlné.

Technologie myslí i na stav nouze, kdyby se lanová dráha z jakéhokoliv důvodu zastavila. Nehrozí, že by bylo potřeba cestující dostávat z kabin za pomoci hasičů nebo vrtulníku. Systém pracuje s tzv. evakuační kabinou, která se k cestujícím bez problému dostane po třetím laně. Do té si cestující přestoupí a odveze je do stanice.

DALŠÍ POSTUP A NÁKLADY

Než se začne lanová dráha stavět, čeká ji potřebná administrativa. „Po schválení studie radními a také zastupiteli bude možné začít pracovat na zanesení lanové dráhy do územního plánu, současně projektovat pro územní rozhodnutí a následně připravit dokumentaci pro stavební povolení. Pak se může začít stavět. Realistický odhad, kdy se lanovkou svezou první cestující, je mezi lety 2023 a 2024, když všechno dobře půjde,“ upřesňuje Petr Dolínek.

Náklady na výstavbu lanové dráhy vychází na 1–1,5 miliardy korun s tím, že lanová dráha zabere jen minimum místa na povrchu. Nezbytnými stavbami jsou pouze dvě konečné, mezistanice u ZOO a 6 pilířů.

vizualizace lanovky u zoologické zahrady

ŘEKLI O NOVÉ LANOVCE

Roman Petrus, starosta Prahy 8: „Dlouhodobě tu chybí použitelné dopravní spojení z Bohnic do Dejvic, lanová dráha je velmi elegantní a rychlé řešení, které je navíc levnější, než cokoliv jiného. Praha 8 tento projekt podporuje. Ne nadarmo se staví lanovky v národních parcích. Ekologičtější a tišší dopravní prostředek, který zvládne zároveň přepravit tisíce lidí za den, Praha naplánovat ani nemůže.“

Eva Smutná, místostarostka Prahy 6: „Po tomto propojení voláme již dlouho a sami jsme si nechali zpracovat analýzu možných variant spojení. Když od nás chcete jet dnes do Bohnic, musíte tramvají přes Letnou na metro, tím dojedete do Kobylis a pak autobusem do Bohnic. Nebo si můžete vybrat variantu s přívozem. Je to ale naprosto absurdní, protože vzdušnou čarou je Krakov 3,5 kilometru z Dejvické. Jen těžko byste hledali v hlavním městě složitější spojení dvou městských částí, než má Praha 6 a Praha 8, byť jsme skoro sousedé. Lanová dráha je nejlogičtější řešení. Bude postavena mnohem rychleji a ekonomičtěji, než tramvaje v tunelech. Podporujeme každé řešení, které ulehčí Praze 6 od současné dopravní situace.“

Martin Fafejta, vedoucí Odboru městské dopravy ROPID: „Když se řekne lanová dráha, většina lidí si představí spíše turistickou atrakci, my tady ale mluvíme o plnohodnotném dopravním prostředku Pražské integrované dopravy, za který si nikdo nebude účtovat žádné speciální jízdné. Kabinky budou bezbariérové pro vozíčkáře i rodiče s kočárkem. Na letní sezonu počítáme se zapojením kabin pro cyklisty. Základní přepravní kapacitu lanovky plánujeme na 2000 osob za hodinu, to vychází z propočtů dopravního modelu Technické správy komunikací. Lanovka má plánovanou dostatečnou kapacitu i na situaci, že bude hezky a do ZOO pojedou stovky lidí.“

vizualizace lanovky s krásným panoramatem Prahy

DALŠÍ INFORMACE O PLÁNOVANÉ PRAŽSKÉ LANOVCE I PŘÍKLADY REALIZOVANÝCH LANOVEK ZEJMÉNA V EVROPSKÝCH MĚSTECH NALEZNETE V PŘÍLOZE.

MĚSTSKÉ LANOVKY VE SVĚTĚ

Nekonečné kolony v ulicích a zhoršující se kvalita ovzduší vedly radnice v některých městech i k zavádění velkokapacitních lanovek. Nejdál je bolivijský systém Mi Teleférico, který v La Pazu denně převeze až čtvrt milionu cestujících a pomohl do značné míry vyřešit dennodenní problémy s dopravními zácpami.

jedoucí lanovky v La Pazu

Více najdete v Ekonomickém deníku. Za povšimnutí stojí mj. informace o kontroverzní londýnské lanovce Emirates Air Line, jejíž provoz je pojatý na komerční bázi a každodenní dopravu běžnému cestujícímu neumožňuje. Oproti tomu bude mít nová lanovka z Podbaby do Bohnic, jak již bylo uvedeno, standardní tarif PID.