Co nás nového čeká v brzké budoucnosti na kolejích a cestách?

Čistá mobilita Aktuálně
23. 6. 2019 Ondřej Běnek
Modernizovaný osobní vůz Bdmtee267 se představil na Czech raildays
Modernizovaný osobní vůz Bdmtee267 se představil na Czech raildays. Autor: Ondřej Běnek

Přinášíme postřehy z veletrhů Czech raildays a Ekoauto

V Ostravě představili výrobci kolejové techniky chystané novinky, zaujaly zejména modernizace osobních vagónů z roku 1990, nové možnosti nabíjení drobné elektrotechniky a dotykové obrazovky zabudované do křesel, které známe z palub některých leteckých společností. Poprvé se veřejnosti představil projekt ministerstva dopravy „Jedna jízdenka“, která umožní kombinovat více dopravců na jediný lístek. Ekoauto, festival a konference konaná taktéž v Ostravě, představila zejména nové vozy s nízkou uhlíkovou stopou, státní strategii ekologické dopravy, nebo první vozítko na vodík vyrobené v Česku. Zajímavostí bylo také letadlo na vodíkový pohon.

Rekonstrukce osobních vozů a bistrovozu

První prototyp rekonstrukce osobního vozu Bdmtee267, vyrobených v roce 1990 v Německu představila dceřiná společnost ČD. Vůz se třemi velkoprostorovými oddíly je nyní osazen novými sedačkami (počet míst se snížil z 96 na nových 80 a na komfortu z jízdy je to výrazně znát – ostatně vozu se přezdívalo Honekrova pomsta, tedy aspoň tam, kde měli tu čest se s tou příšerností potkat,…), přibyla Wi-Fi, bezpečností prvky, zásuvky a stolky. Kompletní obnovu má za sebou interiér a vagón působí svěžím dojmem.  Ve voze půjde nově přepravovat i kola – celkem 5 kusů.  Pro České dráhy jezdí 83 vozů, některé z nich budou modernizovány. V současné době jsou nasazovány na těchto spojích a je tedy šance, že se zvýší kvalita cestování i na těchto trasách: Praha – Kutná Hora, Praha – Benešov u Prahy, nebo Praha – Blatná.

DPOV představila také nový vůz 1. třídy s bistrooddílem, který vnikl z původně restauračního vozu.

Nabíjení elektrotechniky a obrazovky ve vozidlech

Široké možnosti na přidání zásuvek 230V a USB zásuvek mají dopravci vlaků, autobusů, i městské hromadné dopravy. Osadit nové linky samozřejmě stojí dost finančních prostředků, ale cestujícím to citelně hromadnou dopravu zatraktivňuje.  Zajímavým řešením je umístění dotykových obrazovek s audiovizuálním obsahem (skrze palubní portál dopravce) na zásuvném rameni přímo z bočnice sedaček, jako to známe např. z dálkových leteckých linek. Toto řešení je dostupné i pro vlakovou dopravu, touto technologií vybavené vlaky jezdí i v Itálii na linkách z Milána. Tak uvidíme, jestli se něčeho podobného dočkáme i u nás, třeba v první třídě dálkových vlaků?

Nabídka technologií pro nabíjení drobné elektroniky pro dopravní společnosti. Autor: Ondřej Běnek
Nabídka technologií pro nabíjení drobné elektroniky pro dopravní společnosti. Autor: Ondřej Běnek

Více dopravců, jen jedna jízdenka

Dlouho slibované cestování na jediný lístek - na české železnici, kde operuje více dopravců – je konečně na dohled. Ministerstvo dopravy skrze státní podnik CENDIS v Ostravě představilo bližší detaily služby a spustilo informační webové stránky. Cena jízdenky bude počítaná podle ujeté vzdálenosti, platit bude pro všechny dopravce a umožní flexibilnější cestování. Na některých trasách, typicky tam kde funguje více dopravců (Praha – Ostrava apod.) bude lístek „OneTicket“ téměř vždy dražší, než jízdné jednotlivých dopravců. Jelikož se jedná o službu veřejnosti placenou skrze ministerstvo dopravy, která tím pádem nekonkuruje, systém by měl automaticky nabídnout i alternativní jízdenky jednotlivých dopravců, budou-li levnější.

\dlouze očekávaná OneTicket přinese alternativní možnost cestování na jediný doklad. Autor: Ondřej Běnek
\dlouze očekávaná OneTicket přinese alternativní možnost cestování na jediný doklad. Autor: Ondřej Běnek

Velké plus je také plánované napojení MHD jízdenek, bude tak možné cesovat „door to door“ na jednu jízdenku z pražského sídliště skrze DPP, vlakového dopravce až na autobusovou zastávku na kraji Ostravy, nebo Brna – a odpadne nutnost řešit jízdenky na MHD na nádraží. Dalším esem je taky zjednodušení cesty pro lidi s potřebou asistence, např. pro cestující na invalidním vozíku. Skrze OneTicket bude možné objednat zvedací plošinu na nádraží nástupní i výstupní stanice skrze jediný klik, ačkoli dojde k přestupu na spoj jiného dopravce.

Systém nám přináší alternativu, všechny „staré“ jízdenky jednotlivých dopravců se neruší a dále budou fungovat. Každý se tak bude moct rozhodnout, které služby využije. Na nás OneTicket udělala dojem, tým na stánku evidentně věděl, o čem mluví. Držíme palce, aby se to podařilo dotáhnout do zdárného konce.

Státní strategie pro podporu ekodopravy

Podle Jana Bezděkovského z Ministerstva dopravy podporuje stát ekodopravu zejména výstavbou dobíjecí sítě pro bezemisních a nízkoemisní vozy, čímž výrazně zvyšuje jejich hodnotu a smysluplnost pořízení na českém trhu. Stát se zaměřuje na dobíjecí stanice na elektro, CNG, LPG a vodíkový pohon.

Jak mohou města podpořit čistou mobilitu?“, ptal se pan Bezděkovský. „Já to vidím jednoznačně také v této oblast, tedy např. umožnění zvýhodněného parkování pro elektro auta.

Mnohé státy v Evropě začínají odlišovat barvu SPZ nízko emisních aut – např. podbarvením do zelena – a nabízejí jejím vlastníkům četné benefity, např. zvýhodněné parkování, nebo úlevy na daních. „Jak mohou města podpořit čistou mobilitu?“, ptal se pan Bezděkovský. „Já to vidím jednoznačně také v této oblast, tedy např. umožnění zvýhodněného parkování pro elektro auta.“, odpověděl.

O infrastruktuře musejí řidiči také vědět, aby jim mohla skutečně sloužit. Na ministerstvu se také zaměřují na řešení, které by poskytlo informace řidičům – lokalitu dobíjecích stanic, aktuální obsazenost, nebo cenu dobíjení/plnění.

Ekoauto - Vodík, jako palivo budoucnosti?

Letadlo na vodíkový pohon na veletrhu Ekoauto v Ostravě. Autor: Ondřej Běnek
Letadlo na vodíkový pohon na veletrhu Ekoauto v Ostravě. Autor: Ondřej Běnek

Ostrava, ve které se konference konala, se chce změnit z uhelnatého města na město vodíku, tamní politici mluví dokonce o možnostech vlaků na vodík. Vladimír Matolín z Univerzity Karlovy představil první prototyp vodíkového vozítka vyrobeného v Česku – „ještěrku“, vozítko pracujícího ve skladech.  Podle něj je vodík součástí budoucího energetického cyklu. Vodík lze totiž skladovat a vyrábět jej za pomoci elektřiny skrze elektrolýzu. Což ve dnech s velkými přebytky energie (nadbytky z fotovoltaických a větrných elektráren) dává smysl a vychází velmi levně. Vodík se navíc nejen v Českých firmách vyrábí jako vedlejší produkt a v současnosti pro něj není moc využití. 

Ještě se ale musí zapracovat na technologiích, podle odhadů vědeckého pracovníka by mohly první vodíková auta stát kolem 2 milionů, což je pořád příliš mnoho…

Na Ekoautu bylo také představeno letadlo na vodíkový pohon a nové automobily – elektro i hybridy – včetně podpůrné a nabíjecí sítě.

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.