Praha ve stavu nouze – Pražané volí cyklistickou dopravu

Čistá mobilita Aktuálně
26. 3. 2020 Čistou stopou Prahou
zaparkované kolo v ulici
Aktivní doprava je na vzestupu, dokládají to zajímavá čísla.

Ve složité etapě nouzového stavu a karantény s drastickým omezením svobody pohybu, zavřenými školami a většinou obchodů, bez řady dalších služeb a se spoustou pracovníků převedených na „home office“ klesá nutnost i potřeba cestovat. A zároveň se mění preference, pokud jde o jednotlivé druhy dopravy… Netýká se vás to náhodou taky?

Největší úbytek zájmu zaznamenává z pochopitelných příčin MHD a nejvíce se týká metra. Data dopravního podniku ukazují, že v prvním týdnu omezených možností vycházení od 16. do 22. března se ve srovnání s prvním březnovým týdnem propadl v metru počet cestujících o 78, 3 %. Ale na druhou stranu také to, že se v Praze významně zvýšila plynulost tramvajové a autobusové dopravy – na tramvajových linkách kleslo procento zpožděných spojů z 11,9 % na 2,6 % a u autobusů ze 14,2 % na 2,45 %.

Stojí za tím pokles automobilové dopravy, ve které podle informací Technické správy komunikací hlavního města (TSK) ve stejném týdnu došlo k poklesu intenzit o 35 % v centru a 29 % ve vnějším pásmu Prahy oproti běžnému stavu.

Jediným druhem dopravy, který naopak vykazuje významný nárůst, je ta aktivní, tedy na „vlastní pohon“. Jak dokládají čísla z pražských cyklosčítačů, za vzestupem obliby kola jako dopravního prostředku přitom zdaleka nestojí jen příchod jara, kdy je v ulicích po zimě každý rok víc cyklistů. Analýza dat totiž odhalila, že kolo si v prvním týdnu karantény od 16. do 22. března v úsecích měřených sčítači zvolilo 26 680 lidí – tedy o 12 681 více než v loňském roce, téměř o polovinu!

rámeček s informacemi o důležitosti cyklosčítačů

Napovídá to, že pokud chcete přesednout na individuální dopravu, kolo je dobrá volba. Přinejmenším v době koronavirové hrozby je určitě chytřejší usedat k řídítkům než za volant, a to díky výhodě, která může být opravdu k nezaplacení – nejenže jízda na kole stejně jako doprava autem omezuje možnosti, kde se s touto infekcí „potkat“, ale navíc posiluje imunitní systém a cyklista tím má větší šanci se v případě nákazy s touto nebezpečnou chorobou lépe vypořádat.

Více jsme se tomuto tématu a také pěší chůzi jako dopravě věnovali ZDE. Pozitivní zkušenosti ze zahraničí shrnuje článek na portálu CityLab In a Global Health Emergency, the Bicycle Shines.

Šlapat do pedálů nejen ve volném čase, ale také do práce nebo na nákupy je super a mnohem bezpečnější a jednodušší, než si možná myslíte. Vyzkoušejte to a určitě rychle zjistíte, že jste stejně šikovní, jako ty tisícovky bikerů, kteří už denně křižují Prahou, a že to v pohodě „dáte“ taky. A možná vás to chytne už napořád, protože těch výhod, které ježdění na kole přináší, časem objevíte ještě víc.

CO PROZRADILY CYKLOSČÍTAČE

cyklosčítač v Podolí

 

Jak na tom bylo hlavní město s cyklistikou dopravou od vyhlášení  nouzového stavu a následné karantény do uplynulé neděle, tj. od 12. do 22. března, v porovnání se srovnatelným obdobím loňského roku? (Srovnatelným obdobím je 14.–24. březen 2019, kdy přesně odpovídají pondělky pondělím, úterý úterým atd.)

 

CELKOVÉ PRŮMĚRY

Pracovní dny: průměrný nárůst o 31,3 %

  • Po vyhlášení nouzového stavu 12. března došlo v počtech cyklistů k propadu o 28,2 % (extrémní srážkový úhrn).
  • Po vyhlášení karantény 16. března s omezením možností volného pohybu na minimum byl zaznamenán nárůst o 47,5 % (příznivé počasí).

Víkendy: průměrný nárůst o 22,4 %

  • Po vyhlášení nouzového stavu došlo k nárůstu o 107,9 % (příznivé počasí).
  • Po vyhlášení karantény a omezení osobních svobod se dostavil mírný pokles o 6,1 % (nepříznivé počasí).

Celé období bylo v součtu za rok 2020 z pohledu cyklistů teplotně lepší, srážkově sice v úhrnu horší, v počtu dní zcela bez deště však výrazně příznivější (2 dny zcela beze srážek v roce 2019 vs. 6 dnů v roce 2020). Celkový přehled ukazuje tabulka, pod kterou následují vysvětlivky.

tabulka



Propad 12.–13. 3.

Ačkoli byl ve čtvrtek 12. března zaznamenán extrémně vysoký srážkový úhrn téměř 20 l vody na m2 (spadlo 19,6 mm srážek, tj. polovina srážkového úhrnu za celý měsíc únor), intenzitu cyklistů to nepoznamenalo. K propadu jejich počtu došlo až v pátek 13. března, kdy sice nebyl zaznamenán výrazně negativní výkyv a teplota se držela relativně vysoko, ale přetrvávaly mírné srážky.

Pracovní týden 16.–20. 3.

Byl ve srovnání s rokem 2019 příznivý teplotně (+2,6 stupně) i srážkově (-7 mm). Kolem cyklosčítačů projelo prakticky o polovinu více jezdců na kole než ve srovnatelném období v roce 2019 (nárůst činil 47,5 %). Denní teploty se šplhaly od pondělních 10 stupňů až na čtvrtečních a pátečních 15–16 stupňů a s výjimkou úterý nepršelo.

Víkend 21.–22. 3.

O víkendu došlo k prudkému obratu – v sobotu průměrná denní teplota spadla na 6 stupňů, v neděli až na 2 stupně. K tomu se přidaly další nepříznivé faktory: první víkendový den přeháňky přecházející ve slabý déšť doprovázený i nárazovým větrem až 15 m/s, v neděli se vyskytovaly sněhové přeháňky. Sobota a neděle tak trend pracovních dnů v narůstajícím počtu cyklistů nepotvrdily a statisticky znamenaly dokonce mírný meziroční pokles (o 6,1 %).

… A GRAFICKY

 

graf

APLIKACE NA KOLE PRAHOU

Výše uvedeným údajům také odpovídá nárůst počtu vyhledaných tras v aplikaci Na kole Prahou v týdnu 16.–20. března o 15 %, a to i přes rozpačitý rozjezd v prvních dvou březnových týdnech.

TABULKA S ÚDAJI V APLIKACI nA KOLE pRAHOU

DATA Z CYKLOSČÍTAČE V PODOLÍ

„Totem" v Podolí (viz nahoře na fotografii) tradičně zaznamenává nejvíce průjezdů cyklistů ze všech pražských cyklosčítačů. Podívejte se na graf svědčící o letošním březnovém nárůstu.

graf vývoje počtu cyklistů v Podolí březen 2019 vs. březen 2020
Zdroj: Nadace Partnerství. Další grafy ve fotogalerii.



 

Fotogalerie