Expert: Autonomní vozidla budou kroužit ulicemi, aby se vyhnula poplatkům za parkování

Autem Aktuálně
13. 8. 2019 Čistou stopou Prahou
zaparkovaná autonomní vozidla, jedno jede - futuristická představa
zdroj: futurism.com

Někteří odborníci si myslí, že autonomní vozidla pomohou městům odlehčit dopravu. Podle názoru specialisty na plánování dopravy Adama Millard-Balla ji však ještě zhorší a vidí jediné, nepopulární řešení, jak tomu zamezit.

BEZCÍLNÉ KROUŽENÍ

V novinách Transport Policy, vydaných v březnu 2019, argumentuje Millard-Ball tím, že autonomní vozidla (AV) budou poté, co vysadí své pasažéry, pomalu kroužit ulicemi, aby se vyhnula vysokým poplatkům za parkování. A tato úsporná opatření by mohla způsobit boží dopuštění v centrech měst, a ještě zvýšit dopravní zácpy.

POMALÝ JEZDEC

Podle Millard-Balla budou náklady na kroužení AV ulicemi příliš lákavé na to, aby se jich provozovatelé zřekli: „Dokonce i když zohledníme náklady na elektřinu, amortizaci, opotřebování a údržbu, bude kroužení ulicemi stát kolem 50 centů za hodinu,” vysvětluje ve své zprávě. „To je levnější než poplatky za parkování, byť i v malém městě.”

A komplikace ještě umocní to, že tato bez cíle se pohybující auta budou chtít jezdit co nejpomaleji, neboť „nižší rychlosti jsou pro tato auta ekonomicky efektivnější v případě, že bude jejich cílem snížit hodinové náklady,” uvádí Millard-Ball ve svém článku. Obává se, že tento fakt ještě podpoří AV v tom, aby pomalý provoz vyhledávala, čímž dále zhorší již tak ucpané oblasti.

POPLATKY

Millard-Ball si ale přece jen myslí, že existuje potenciální řešení tohoto problému, a sice zavedení poplatků za dopravní přetížení.

Podle Millard-Balla by mělo v podstatě každé vozidlo při vjezdu do centra města zaplatit za používání komunikací. Při troše prozíravosti by mohla města použít tento poplatek k tomu, aby odradila AV od projíždění centrem města: „Pokud vozidla platí za parkování 4 USD za hodinu, ale budou moci kroužit městem za 0,48 USD za hodinu, pak by mohl být poplatek ve výši 3,52 USD za hodinu dostatečný k tomu, aby přiměl spořivé provozovatele vozidel zaplatit parkovné.”

Tento plán by pomohl městům se vyhnout větším zácpám v době, kdy se AV stanou běžným dopravním prostředkem, a také generovat další příjmy. Avšak politici musí začít jednat brzy, pokud budou chtít mít veřejnost na své straně.

„Politicky je zavedení poplatků za dopravní přetížení obtížné,” říká Millard-Ball. „Veřejnost nikdy nechce platit za něco, co je od nepaměti zadarmo. Avšak nikdo nyní nevlastní autonomní vozidlo, takže vlastně zatím ani neexistují žádní organizovaní voliči, kteří by se postavili proti vybírání poplatků za užívání veřejných komunikací. To je ten správný čas, kdy lze zavést nová pravidla a použít je, aby se dalo zabránit noční můře – totální dopravní zácpě.”

(Originální znění článku v angličtině si můžete otevřít na futurism.com.)

 

 

loga SFŽP, MŽP a Ekomob

Projekt Čistou Stopou Prahou je v roce 2018–2019 spolufinancován z projektu „Čistá mobilita pro Prahu". Ten je financován Státním fondem životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí České republiky neodpovídají za věcný a formální obsah informací, které příjemce podpory zveřejní v rámci realizace podporovaného projektu. Více na www.sfzp.cz, www.mzp.cz.