Postrach pražských cyklistů zvaný dooring

Kolo Aktuálně
23. 8. 2018 Čistou stopou Prahou
Cyklistka v rychlé reakci objíždí náhle otevřené dveře automobilu
Řidička špatně – cyklistka dobře. Při jízdě na kole kolem zaparkovaných aut je nutné být pozorný a v případě potřeby rychle reagovat.

Vzpomeňte si, kolikrát jste projížděli podél zaparkovaných aut a báli se, že řidič některého z nich nečekaně otevře dveře a vám tak pořádně zkomplikuje život. Taková srážka může mít fatální následky, bohužel ne všichni si toto riziko uvědomují. Jak se takové nehody vyvarovat a co udělat pro to, aby oblast okolo zaparkovaných aut byla pro cyklisty bezpečná?

Situaci, kdy nepozorný motorista otevře dveře svého vozu, aniž by dal přednost vedle něj projíždějícímu cyklistovi, se někdy říká také anglickým výrazem „dooring“. Patří mezi ty nejnebezpečnější, které v provozu mezi cyklisty a motoristy mohou nastat. Oprávněně se jí obávají téměř všichni, kdo po Praze využívají kolo jako dopravní prostředek.

Ačkoliv zákon jasně říká, že otevírat dveře vozidla, vystupovat a nastupovat mohou jeho pasažéři jen tehdy, není-li tím ohrožena jejich vlastní bezpečnost a zároveň také bezpečnost jakýchkoli dalších účastníků provozu, musí být cyklista během jízdy podél zaparkovaných aut ostražitý.

POZORNĚ SLEDUJTE DĚNÍ KOLEM SEBE

Kromě dodržování bezpečného odstupu a přiměřené rychlosti je při projíždění kolem zaparkovaných aut nutné být neustále na pozoru. Pokud v zaparkovaném autě sedí lidé, běží motor, svítí světla či jsou natočená kola do vozovky, může se řidič chystat právě vyrazit na silnici, nebo naopak z vozidla mohou nenadále vystoupit pasažéři. Nebezpeční mohou být i chodci. Pokud přecházejí mezi vozidly, často cyklisty jedoucí po komunikaci nevnímají tak pozorně jako motorová vozidla.

chodec přecházející vozovku s cyklopruhem mimo přechod
Jedoucí auto zaslechne a ohlédne se, v případě kola to tak jasné není... Zdroj: www.desitka.cz

OD ZAPARKOVANÝCH AUT SI DRŽTE DOSTATEČNOU VZDÁLENOST

Existují způsoby, jak můžete riziko takové srážky snížit. Jedním z nich je dodržování dostatečné vzdálenosti od zaparkovaných aut. Chcete-li mít absolutní jistotu, že vás nepozorný řidič dveřmi či nákladem neohrozí nebo vidíte, že tato situace brzy nastane, doporučuje se dodržovat bezpečný boční odstup 1,5 m. V Praze či jiných větších městech však nejsou všude podmínky, aby cyklista tuto vzdálenost mohl dodržovat neustále, a současně nebrzdil všechna vozidla za sebou. V takovém případě je dobré si uvědomit, že dveře běžného osobního automobilu lze otevřít na vzdálenost cca 80 cm, což odpovídá šířce řídítek jízdního kola. Nevidíte-li tedy dovnitř zaparkovaného auta, doporučujeme držet od jeho dveří vždy alespoň takovýto odstup.

CO KDYŽ PODÉL PARKOVACÍCH MÍST VEDE CYKLOPRUH?

V některých pražských ulicích se můžete setkat s tím, že přímo podél řady parkovacích míst vede vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty. Jak jsme vám již vysvětlovali v tomto článku, pokud je cyklopruh ve vozovce vyznačen, jste jako cyklista povinen ho použít. Šířka pruhu pro cyklisty je zpravidla 1,5 metru, což opět umožnuje držet se při jízdě v něm alespoň na vzdálenost otevřených dveří od zaparkovaných vozidel. To je důvod, proč v cyklopruhu jezdit u kraje vzdálenějšího od zaparkovaných aut. Máte na to plné právo, zároveň však co nejpozorněji sledujte dění okolo vás.

komiks ukazující dvě situace, když řidič chce vystoupit a kolem jede cyklista. Vpravo špatně, vlevo jak to má být

RYCHLOST PŘIZPŮSOBTE VELIKOSTI BOČNÍHO ODSTUPU

V případě, že jste okolnostmi donuceni projíždět kolem zaparkovaných příliš blízko, musíte tomu přizpůsobit svou rychlost. Čím blíž se k autům přibližujete a zejména pokud nevidíte, zda je v něm řidič a pasažéři, tím pomaleji musíte jet. Vždy je zapotřebí počítat s tím, že se dveře některého z vozidel před vámi mohou náhle otevřít a vy budete muset výrazně zpomalit či úplně zastavit.

POZORNÍ BUĎTE I ZA VOLANTEM

Pokud zrovna vyměníte řídítka za volant motorového vozidla nebo se v něm vezete jako spolujezdec, nezapomeňte být sami pozorní a ohleduplní k ostatním účastníkům provozu. Před otevřením dveří se vždy pořádně podívejte, zda se k vám neblíží cyklista nebo jiné vozidlo, a pokud ano, nechte ho v klidu projet. Pro řidiče dokonce existuje i jeden trik, který vám tuto kontrolu usnadní: dveře otevírejte pravou rukou – to vás donutí natočit hlavu dozadu a podívat se, zda je bezpečné je otevřít. V zemích, kde je cyklistika běžnou součástí městské mobility, tomuto pravidlu učí řidiče už v autoškolách.

komiks ukazující, jak řidič otevírá dveře auta pravou rukou
Pravidlo vzdálenější, u nás tedy pravé ruky při otevírání dveří. Z nizozemských výukových materiálů

POZOR I NA AUTA STOJÍCÍ NA SEMAFORECH 

Otevření dveří vám nehrozí pouze při jízdě podél zaparkovaných aut, ale také když na kole předjíždíte řadu vozidel čekajících na semaforech. V takovém případě jsou pro vás většinou nebezpečnější dveře spolujezdců, kteří čekání na zelenou mohou využít k vystoupení z auta. I při předjíždění kolony stojících aut proto buďte pozorní a opatrní. Mimochodem pokud vás zajímají i další zásady bezpečné jízdy v koloně, dočtete se o nich v tomto příspěvku.