USA: 50 tisíc mrtvých chodců za 10 let

Pěšky Aktuálně
30. 9. 2019 Čistou stopou Prahou
lidé na přechodu pro chodce, v pozadí auta
ilustrační foto: www.aarp.org

Během „smrtícího desetiletí" 2008–2017 bylo na amerických ulicích sraženo a usmrceno vozidlem celkem 49 340 chodců, z toho neuvěřitelných 6 000 obětí bylo evidováno jen v roce 2017. Oběťmi této tragédie jsou nepoměrně častěji lidé z ohrožených skupin jako např. lidé jiné pleti, žijící v komunitách s nízkými příjmy, domorodci a starší lidé.

To jsou výsledky nové národní studie s názvem Nebezpečné svým designem v roce 2019 vydané Smart Growth America a National Complete Streets Coalition. Sdružení American Society of Landscape Architects (ASLA) je zakládajícím členem této koalice a dlouhodobým obhájcem celkové politiky a praxe v ulicích zvyšující bezpečnost chodců, která je pro něj nejvyšší prioritou.

Nancy Somerville, výkonná viceprezidentka a ředitelka ASLA přivítala studii slovy: „Příliš často je nebezpečí přímo zabudované do našich národních ulic, zejména tam, kde žijí starší lidé a lidé jiné pleti. Silná vládní politika by měla umožnit architektům, aby vytvořili správný design ulic tak, aby snížili zbytečná rizika a zajistili to, že náš dopravní systém slouží spravedlivě všem Američanům. Pokud města zahájí proces přestavby a změny vzhledu chátrající městské infrastruktury, bezpečnost chodců musí patřit k nejvyšším prioritám.“

Paní Somerville dodala, že v územních architektonických plánech a designech jsou zakresleny ulice po celé zemi, a uvítala příležitost zaměřit pozornost veřejnosti i politiků k této smrtonosné každodenní krizi. „Krajinářští architekti musí neustále zlepšovat zdraví, bezpečnost i blahobyt každé komunity a urgovat vytvoření federální, státní i místní politiky, která napraví tragické nespravedlnosti, jež jsou zabudovány do našeho starého systému cest.“

Použitím nejnovějších federálních dat ze systému Fatality Analysis Reporting System generuje studie index nebezpečnosti pro chodce, podle něhož se stanoví pořadí států a sta nejobydlenějších metropolitních měst podle toho, jak jsou smrtící pro lidi chodící pěšky. Rovněž odhaluje stupeň, jakým ohrožené skupiny lidí čelí neúměrnému nebezpečí a vyššímu nebezpečí smrti či zranění.

 

Zdroj: New Study Shows That for Pedestrians America’s Streets Are „Deadly by Design”, apnews.com