Veselejší a zdravější život díky chůzi a pohybu

Pěšky Aktuálně
23. 11. 2021 Roman Sovák
chodci v městském parku
ilustrační foto

Sychravo, chlad a zkracující se dny samy o sobě umí vyvolat pořádnou vlnu stesků a splínů, a navíc teď náladu táhne k bodu mrazu i další vlna pandemie. Pokud to k hřejivým jarním paprskům neumíte prospat jako medvědi, k pozitivnější mysli a lepšímu zdravotnímu stavu můžete i v postupujícím nečase přijít chůzí a pohybem. 

Pokud jde o pozitivnější mysl, zřejmě tušíte, že řeč bude o „hormonech štěstí“ – endorfinech. Ty se uvolňují v mozku například smíchem a eliminují stres. Ale jak se zpívá ve známé písni, nemusí být přímo veselo, protože produkci blahodárných endorfinů vám spolehlivě zajistí i pohyb. Jak to vlastně funguje?

Endorfiny působí podobně jako morfin, tedy tlumí bolest, přinášejí dobrou náladu a způsobují euforii. Uvolňují je kromě smíchu například i některé potraviny a také pohybové aktivity. V tomto případě je jejich úkolem tlumit nepohodlí námahy, jenomže během chůze, jízdy na kole či jiné aktivity se jich vyplavuje více, než stačí na tento úkol, a právě to přináší příjemné pocity. A mimochodem také vysvětluje, proč se někdy do cvičení musíme přinutit, ale přesto nám je pak během něho i po něm dobře.

Příznivý účinek endorfinů u nováčků začíná už do deseti minut svižného pohybu (u „profíků“ později, protože jsou na svalovou námahu zvyklí). Je samozřejmé, že aby měly dlouhodobý efekt na odstraňování stresu, musí se aktivity provádět pravidelně. Pro ty, kteří dlouho nic nedělali, je pro začátek nejlepší chůze, v lepším počasí i jízda na kole a po určitém zlepšení kondice také pomalejší běh. Domácí cvičení je sice také velmi prospěšné, ale ošemetné, protože vůli k němu snižují rozptylující podněty a pohled na pohodlný gauč.

Jak si ale v našich nabitých kalendářích najít čas pro pravidelnou chůzi? Zatímco na vsi je možné prakticky ihned vyrazit na procházku do lesa nebo třeba obejít pole, ve městě je ideální používat chůzi jako dopravu na místa, kam stejně musíme – do práce, do školy či na nákupy (a máte-li to daleko, kombinovat chůzi s MHD). Dobrým tipem je také chození do schodů místo používání výtahů.

Pravidelná chůze nebo jiná pohybová aktivita nejen zbavuje stresu, ale také snižuje nadváhu, zvyšuje odolnost proti infekčním nemocem, ale i spoustě jiných chorob, a zlepšená kondice usnadňuje jejich případnou léčbu (zde najdete Dvacet důvodů, proč začít s chůzí). Už naši dávní předci věděli, že veselá mysl je půl zdraví, a ani v současné vlně pandemie to není jiné.