Je čas zaměřit se na třetí pruh

Čistá mobilita Aktuálně
13. 2. 2021 Ondřej Běnek
Bezpečné prostředí pro kola a koloběžky je pro města klíčový, benefitují z toho všichni | zdroj: ČSP
Bezpečné prostředí pro kola a koloběžky je pro města klíčový, benefitují z toho všichni | zdroj: ČSP

Článek je inspirován "It’s Time to Prioritize the Third Lane" z webu www.urbanmobilitycompany.com

Zavřete oči a představte si typickou pražskou ulici. Co vidíte?

Pro většinu z nás se jedná o typickou scénu: Ulice rozdělená na dva automobilové pruhy a po obou stranách těsně za sebou naštosovaná zaparkovaná auta. Za nimi se na každé straně krčí úzké chodníky, které obsluhují naprostou většinu veškeré „lidské" činnosti – chodce, běžce, turisty, pejskaře, rodiče s kočárky i pouliční prodejce.

Takové ulice většina světa za posledních 100 let přijala za své, protože městský veřejný prostor byl často definován a tvořen potřebami spalovacích motorů, což ovšem znamená málo zeleně, málo prostoru pro pohyb lidí, málo dětských hřišť a především spoustu metrů čtverečních parkovacích ploch (které nikdy nestačí) a zdraví škodlivého smogu.

Věděli jste, že průměrný Pražan umírá kvůli smogu o 11 měsíců dříve a čísla z Vídně poukazují na to, že 67 % veřejného prostoru ve městech okupují stojící a popojíždějící auta?

Pandemické 21. století nám ukazuje nový pohled na veřejný prostor a přináší éru tzv. třetího pruhu. Na první pohled je to jednoduché: Eliminováním několika parkovacích míst a zejména zúžením silničních pruhů (které vytvářejí bezpečnější prostředí pro rezidenty a jejich děti) můžeme vytvořit prostor, který poslouží lehkým a malým dopravním prostředkům, jako jsou kola a koloběžky. 

Jakmile ale pochopíme všechny důsledky, třetí pruh nabývá mnohem většího významu a naše chápání městského prostoru jako bezpečného a příjemného místa pro všechny dostává nový rozměr. 

Třetí pruh pro zvýšení mobility 

Třetí pruh prezentuje svobodu fyzické pohyblivosti a mobility. Kola – a podobné prostředky lidské velikosti – jsou ve městech často rychlejší než v zácpách uvízlá auta, jsou lehká, hbitá, efektivní a na dlouhé vzdálenosti se lehce dají kombinovat s MHD. Oddělená infrastruktura mikromobility odděluje zranitelné účastníky provozu od velkých a těžkopádných vozidel a přivádí více uživatelů z aut k šetrnějším způsobům dopravy – a z toho profitují všichni, protože méně aut znamená plynulejší průjezd a méně čekání v kolonách pro zbylé řidiče.

K přesunům lze v Praz epouží i bikesharing | Autor: Jan Hromádko
K přesunům lze v Praze použít i bikesharing | Autor: Jan Hromádko

Ekonomická příležitost třetího pruhu

Kromě zvýšené bezpečnosti a mobility obyvatel třetí pruh přináší řadu výhod pro malé, lokální podniky. 

Až 50 % uživatelů Bird vypovědělo, že cílem jejich jízdy je restaurace nebo obchod. Celých 70 % pak uvedlo, že díky takové možnosti přiblížení se je pravděpodobnější, že se v obchodu/restauraci zastaví. Tento trend je vidět po celém světě: když jsou bezpečné možnosti mikromobility venku, zákazníci jsou uvnitř.

Kromě toho mikromobilita propojuje lidi s pracovními přiležitostmi. Studie z USA ukazují, že bez navýšení cestovního času jsou díky možnostem kol, koloběžek a elektrických skútrů v dosahu pracovníků o 16–40 % více pracovních míst.

Snad nejzajímavější způsob transformace městského prostoru pak v době pandemie nabídla města po celém světě, např. San Francisco a Marseille. Kvůli dodržování bezpečného odstupu mohly restaurace a kavárny rozšířit prostor pro stolování, čímž se bezradná parkovací místa proměnila v místa smíchu a zábavy. A to všeobecně sklidilo velký úspěch.

Sociální rovnost jako další rozměr třetího pruhu

Vlastnictví auta koreluje s výší příjmu. Obecně pak lze říct, že čím více vyděláváte, tím je větší pravděpodobnost, že vlastníte auto nebo dvě. Proto většina veřejného prostoru, který je vyčleněn automobilové dopravě, slouží výhradně bohatším vrstvám

Z těchto a dalších důvodů je potřebné, aby města využila současnou pandemickou krizi jako příležitost k přetvoření městského prostoru, aby byl vstřícný, příjemný, bezpečný a spravedlivý. Rádi se podíváme na začmouzenou minulost do zpětného zrcátka, protože města patří především lidem.