Jednohubky

V prostředcích TSK na běžnou údržbu komunikací je vyčleněna určitá částka na realizaci jednoduchých úprav, zpravidla s cílem odstranění fyzické bariéry na komunikaci nebo zvýšení bezpečnosti nejzranitelnějších účastníků silničního provozu - pěších a cyklistů.

Tyto akce, které mohou mít stavební i nestavební charakter, jdou mírně nad rámec běžné údržby majetku (ve správě TSK) a vedou ke zkvalitňování infrastruktury. Iniciátorem může být městská část Prahy (formulář žádosti), ODO MHMP nebo další městské organizace. Finanční alokace se rok od roku mění a je závislá na dalších prioritách, které musí brát TSK jako správce komunikace v úvahu.

Obdržený podnět je na odboru dopravy MHMP vyhodnocen z hlediska souladu se strategickými dokumenty HMP, známých záměrů v dotčené lokalitě, příp. dalších specifických okolností požadavku (blízkost školského zařízení, zastávky MHD, početná skupina uživatelů s obtížemi pohybu nebo orientace atd.). 

Pokud je požadované opatření vyhodnoceno jako žádoucí, akce je zařazena do zásobníku opatření odboru dopravy MHMP a posléze zadána k přípravě a realizaci Technické správě komunikací HMP. Časový horizont realizace je odvislý od personálních a finančních možností TSK a koordinací s dalšími akcemi v místě. Seznam zahájených akcí je k nahlédnutí níže. Do chvíle zahájení akce, kdy jsou na ni zajištěny finanční a personální kapacity na TSK, akce "čeká" v zásobníku opatření vedeném na TSK. 

Iniciátor má možnost realizaci požadavku uspíšit také tím, že na sebe převezme část zátěže, např. provede vlastními silami a na vlastní náklady projektovou přípravu až do fáze povolení nebo stanovení úpravy provozu. Tento postup musí být před započetím přípravy akce dojednán s ODO MHMP i správcem komunikace  TSK, po celou dobu přípravy je nutno úzce konzultovat zvolené řešení.

NOVINKA!

Dne 27.11.2025 bylo vydáno metodické stanovisko odboru pozemních komunikací a drah MHMP, dle kterého se některé stavební úpravy - např. bezbariérová úprava obrubníku a navazující chodníkové plochy, instalace hmatných prvků (bez ohledu na materiálové řešení), rozšíření chodníkové plochy na úkor vozovky pomocí montovaných obrubníků (bez ohledu na typ výplně), zřízení stavebních zpomalovacích prahů na vozovce do v. 60 mm - nově posuzují jako drobná stavba, tedy nepodléhají povolení stavebního úřadu. Současně ale platí, že tyto úpravy nemohou být "zlegalizovány" nebo "nařízeny" skrze opatření obecné povahy (nemohou být předmětem stanovení silničního správního úřadu) - stále jsou stavbou dle stavebního zákona a musí být řádně připraveny (což znamená nároky na finanční a personální kapacity správce komunikace).