V případě, že chcete zamezit odkládání jízdních kol na nevhodných místech, vytvořte dostatečnou nabídku pro správné parkování. Jak na to?
TIP 1: Mějte přehled o parkovací infrastruktuře ve svém obvodu
Vytvořte si evidenci parkovacích míst v obvodu své městské části podobně, jako to udělala Praha 7. Pomoci mohou data z Geoportálu Prahy (IPR), mapy Na kole Prahou nebo Prahou na kole.
TIP 2: Umožněte parkovat dle potřeby
Nejčastějšími obecnými body zájmu jsou: úřady a instituce, kulturní a sportovní zařízení, vzdělávací a volnočasová zařízení, obchody, přestupní dopravní uzly a zastávky MHD, služby. Parkovací infrastruktura by zde měla být zajištěna v dostatečné kapacitě. Některé cíle jsou typické pro dojížďku dětí a mládeže (školy, volnočasová a sportovní zařízení pro mládež), která si velmi oblíbila rovněž koloběžky - je tedy třeba myslet i na tyto uživatele a nabídnout jim vhodné parkovací možnosti. Dobrou praxi Prahy 7 si můžete projít zde.
Současně je ale třeba počítat s doručováním zásilek, jídla apod. prostřednictvím jízdních kol, které je na vzestupu. Často se jedná o rozměrnější cargokola a cílem doručování jsou rezidenční domy a byty - tyto parkovací možnosti je tedy třeba zajistit ve městě plošně a v dostatečné velikosti. Výhoda je, že cargologistika obvykle nepotřebuje stojany, stačí jí prostor vymezený vodorovným dopravním značením. Podobné nároky na parkování jeví sdílená kola, která rovněž stojany a možnost zamknutí k pevnému prvku nepotřebují.
I na běžné ulici je ale třeba umístit cyklostojany, protože jízdní kolo je výborným prostředkem, jak dojet k někomu na návštěvu - parkovací místa s možností opřít kolo a připoutat ho by tedy měla být k dispozici prakticky všude, i když nemusí být zvláště kapacitní.
TIP 3: Umístění je důležité
- Dávejte stojany na frekventovaná míst, kde funguje přirozená sociální kontrola.
- Umisťujte stojany v akceptovatelné pěší vzdálenosti od vchodu do budovy nebo nástupiště zastávky.
- Při úvaze nad kapacitou myslete na potenciální poptávku (často se projeví až po instalaci parkovacích stojanů).
- Dbejte na to, aby parkování kol nesnížilo přístupnost komunikace pro chodce - i po umístění kol na parkovací místa musí zůstat na chodníku dostatečná volná průchozí šíře (minimum je 150 cm) a parkovací místo nesmí být překážkou v průchodu podél vodicí linie pro nevidomé a slabozraké (tedy osoby, které se veřejným prostorem pohybují s pomocí bílé hole). Volný průchozí prostor podél přirozené vodicí linie (fasáda domu, zídka, parkový obrubník, zábradlí, výškový stupeň) musí mít min. šíři 150 cm, podél umělé vodicí linie (drážkovaná dlažba v šíři 40 cm) pak 80 cm na každou stranu od osy této umělé vodicí linie.
- Zajímavou možností umístění parkování pro jízdní kola je prostor před přechodem pro chodce. Vychází se z předpokladu, že konstrukce kola je tak subtilní, že nenaruší výhled řidiče vozidla přijíždějícího po vozovce, ani chodce chystajícího se vozovku přejít. Současně je tak znemožněno nelegální parkování motorových vozidel ve vzdálenosti menší než 5 m od přechodu (za předpokladu, že je parkovací prostor opevněn dopravními sloupky nebo osazen parkovacími stojany). Jak ale zkušenost ukazuje, tento parkovací prostor si přivlastňují rovněž řidiči mopedů i větších motocyklů, které ale už rozhledové poměry významně zhoršují - zvláště, jsou-li opatřeny ochrannou plachtou. Rovněž rozměrné kryty zadního kola u některých sdílených kol velmi zhoršují podmínky pro rozhled před přechodem. Je proto třeba dobře zvážit toto umístění cykloparkování např. u přechodů v blízkosti školských zařízení, kde se malí chodci za zaparkovanými koly lehce "schovají". Testování tohoto typu umístění proběhlo např. na Praze 7.
TIP 4: Vyberte správný typ parkovacího mobiliáře
- Chtějte stojany, ne drátolamy!
- Vyberte ten správný mobiliář dle předpokládaných uživatelů, délky parkování a typu parkovaných kol - přehled možností zde.
- Pro krátkodobé stání, zejm. soukromých kol jsou vhodné stojany typu "U", v případě přítomnosti inženýrských sítí mobilní stojanové hnízdo.
- Pro sdílená kola a rozvážková cargokola postačí parkovací prostor vymezený vodorovným dopravním značením.
- Pro denní parkování (u škol, u frekventovaných zastávek kolejové dopravy) se hodí otevřené nebo uzamykatelné přístřešky a pražské kolárny. Vyšší ochranu před odcizením potřebují rovněž majitelé elektrokol a dražších jízdních kol.
- Spíše pro zajímavost nabízíme také zahraniční zkušenosti se zřizováním parkování pro jízdní kola.
Žádost o instalaci mobiliáře pro parkování jízdních kol a koloběžek
V souladu s nabídkou vedení hl. m. Prahy ze dne 6. 4. 2021 mohou pražské městské části požádat město o instalaci parkovacího cyklomobiliáře. Mobiliář může být umístěn pouze na veřejně přístupném pozemku v majetku HMP, správa pozemku může být svěřena TSK nebo příslušné městské části.
Pro zřízení cyklostojanů typu "U" je třeba použít žádost typu A a doložit všechny požadované přílohy a prohlášení. Stojany umisťuje TSK a také zajišťuje jejich následnou správu a údržbu (také na pozemcích a komunikacích svěřených do majetkové správy městské části). Součástí žádosti je také Pracovní karta.
V praxi to zpravidla vypadá tak, že žadatel (městská část) nejprve vyplní pracovní kartu. Kartu následně zašle na odbor dopravy MHMP, odd. rozvoje dopravy (kontaktní osoba: Renata Kielbová, renata.kielbova@praha.eu) k posouzení. Po schválení žadatel získá potřebný souhlas příslušného odd. TSK o převzetí budoucích stojanů do majetkové správy (TSK bude zajišťovat správu a údržbu stojanů). Poté je možné zaslat odboru dopravy MHMP kompletní Žádost, která odbor dopravy MHMP předá na TSK. Žadatel současně požádá místně příslušný silniční správní úřad o vydání rozhodnutí o umístění pevné překážky na komunikaci (kterou je stojan), příp. také o opatření obecné povahy o místní úpravě provozu na pozemních komunikacích (je-li součástí realizace také dopravní značení nebo dopravní zařízení). Po vydání rozhodnutí je žadatel standardně předává k realizaci správci komunikace (stojany TSK, OOP dle správy dotčené komunikace).
Pro úspěšné zřízení cyklostojanů je nutné splnit několik podmínek a kroků v následujícím pořadí:
- Legislativně-právní podmínky (cyklostojany mohou být realizovány pouze na veřejně přístupném pozemku ve vlastnictví hl. m. Prahy a ve svěřené správě TSK nebo městské části, ostatní možnosti jsou vyloučeny)
- Cyklostojan nesmí být v kolizi s inženýrskými sítěmi (hloubka kotvení je až 80 cm, viz řez).
- Umístění cyklostojanu nesmí omezit přístupnost komunikace pro chodce (viz TIP 3 výše)
- Nezbytný je souhlas budoucího správce cyklostojanů (příslušné oddělení TSK musí udělit písemný souhlas s následnou správou)
- Žádost musí být podána kompletní a podepsaná statutárním orgánem žadatele (příslušné městské části) - tzn. žádost nemůže podepsat a podat referent ÚMČ.
- Termín samotné realizace je závislý jednak na povětrnostních podmínkách, jednak na dostupné personální a finanční kapacitě TSK.
Pro zřízení více typů mobiliáře pro potřeby školských zařízení je třeba použít žádost typu B a doložit všechny požadované přílohy a prohlášení. TSK mobiliář zřídí, do následné správy a údržby jej převezme příslušná městská část. Postup je obdobný, jako u instalace cyklostojanů typu "U".