Letos jsme poodhalili čím dál tím žhavější téma - přístupnost bydlení. A to nikoliv ve smyslu finanční nebo dopravní dostupnosti, ale tu základní vlastnost, kterou každý od svého domova očekáváme - že bude praktický v užívání, cítíme se v něm bezpeční a samostatní, vyjde vstříc našim běžným denním potřebám i koníčkům, že se do něj bez problémů a v kteroukoliv denní či noční dobu dostaneme z ulice i z domu.
(Bezbariérová) přístupnost bytu není samozřejmostí. Předpokládáme, že se jí honosí jen malá část bytového fondu v ČR - nicméně, přesná čísla nejsou k dispozici, protože přehled o fyzické přístupnosti bytů se zatím nezdál být důležitou věcí. Se stárnutím populace, která s sebou nese nutnost zajistit péči o stále větší počet seniorů v domácím prostředí, a rozmachem civilizačních chorob, které často ústí v omezenou schopnost pohybu i u mladších ročníků, budou přístupné byty žádané více a více. Jsme na to připraveni? Letošní ročník Dne bez bariér se obracel především k veřejné správě Prahy a pražských městských částí, k investorům rezidenční výstavby a projektantům pozemních staveb, jimž nabídl některé přístupy a nástroje, které lze při řešení této problematiky s výhodou využít. V auditoriu jsme přivítali rovněž studenty SPŠ Dušní a SPŠ J. Gočára, kteří se zaměřují na pozemní stavby - s nadějí, že nastupující generace projektantů bude ve své práci přístupnosti věnovat pozornost, která jí po právu náleží.
Má-li být domov přístupný, znamená to nejen přístupnost samotného bytu, ale i domu, ve kterém je byt umístěn, a tras, které k němu a z něj vedou do okolí!
Program Dne bez bariér 2025 s tématem Přístupný byt, který se konal v pátek 19. září 2025 v Podnikatelském a inovačním centru hl. m. Prahy (Jungmannova 35/29, Praha 1), včetně kontaktu na jednotlivé prezentující, najdete zde.
Níže jsou pak ke stažení všechny prezentované materiály. Přednášející také povzbudili účastníky akce, aby se na ně v případě potřeby obrátili pro konzultaci. Budeme rádi, když téma budete rozvíjet a využijete pro to všechnu podporu, která se nabízí:
- Zmapování stavu bytového fondu města či městské části Prahy vč. přístupnosti bytu. Výsledkem může být zjednodušený pasport, který obsahuje protokol se základními údaji o přístupnosti bytové jednotky a domu, plánek bytu a fotodokumentaci. Pro posouzení přístupnosti bytu z hlediska osob se ztíženou schopností pohybu a vizuální orientace lze využít Metodiku mapování a kategorizace přístupnosti bytů (POV, 2020), v případě potřeby též odborných služeb Pražské organizace vozíčkářů. Pro posouzení přístupnosti bytu z hlediska osob s postižením sluchu doporučujeme obrátit se k prezentaci Martina Nováka níže.
- Vložení získaných informací do databáze a jejich průběžná aktualizace. Městské části Prahy mohou pro tento účel využít software iDES, na který mají od MHMP licenci. Průběžná aktualizace znamená, že se při jakékoliv kontrole bytu protokol zreviduje a případné změny se zanesou do databáze.
- Zmapování přístupnosti veřejného prostoru v okolí bytu (domu), resp. přístupnosti tras od bytu k důležitým bodům občanské vybavenosti v okolí (zastávky MHD, obchod, úřad, lékař, bankomat, školská zařízení apod.). Pro mapování z hlediska potřeb osob se ztíženou schopností pohybu lze využít Metodiku mapování přístupnosti tras a komunikací (POV, 2017). Získané informace mohou městské části Prahy evidovat v některé z databází programu CDSw, na které mají od MHMP licenci.
- Management informací o speciálních potřebách občanů, pro které mohou městské části Prahy využít aplikaci CaseMan (pro více informací odkazujeme na prezentaci K. V. Mareše níže).
V průběhu dopoledne jsme položili účastníkům z řad veřejné správy otázku, která by vyhlašovatelům dotačních výzev pomohla lépe nastavit jejich podmínky. Od jaké částky začíná být dotace zajímavá? Odpověď na tuto otázku je pro nás důležitá stále - budeme rádi, když s námi budete sdílet svůj názor!
Děkujeme všem, kdo mají přístupnost na mysli, a těšíme se na další pracovní setkávání!