Den pro Prahu / Den bez aut 2017

K mezinárodnímu Dni bez aut, jímž každoročně 22. září vrcholí Evropský týden mobility (více o ETM 2017 ZDE), se letos metropole přidala vyčleněním ulice Štefánikova na Smíchově jako pěší zóny a pestrým doprovodným programem s názvem Den pro Prahu.

PĚŠÍ ZÓNA NA ŠTEFÁNIKOVĚ ULICI

Smyslem Dne bez aut / Dne pro Prahu bylo upozornit na enormní nárůst automobilismu ve městě a vyjádřit podporu cyklistické dopravě, chůzi a dalším alternativám udržitelné dopravy. Pěší zóna sama se pak stala příkladem „ulice pro lidi“, a ne pro automobily, kde je možné se bez obav, přemíry zplodin a hluku setkávat, seznamovat se s novými lidmi, sdílet s nimi svoje radosti a starosti a také se dobře bavit… Zajímavé i trochu smutné bylo zjištění, jak lidé na pěší zóně, kudy pravidelně projížděly jen tramvaje, místo využití celé ulice v plné šíři většinou „disciplinovaně“ chodili po chodnících a zbytečně se při jejím přecházení hromadili na přechodech. Ach, ty stereotypy…

Dopravní značka Pěší zóna

STÁNKY PARTNERŮ AKCE

Štefánikova ulice byla poseta stánky partnerů akce, kteří na nich upozorňovali kolemjdoucí na své aktivity pro udržitelnou dopravu, sdílení, kvalitní veřejný prostor, ekologii či zdravý životní styl. Pozornost tam poutalo nejen vše, co se týkalo CHŮZE (Naboso, Klub českých turistů, SONS, Praha neznámá) a CYKLISTIKY (Auto*Mat, Azub Bike, Bajkazyl, Cyklospeciality, Dánské velvyslanectví, E-kolo, Galasovy cyklojízdy, Nadace Partnerství, TJ Kovo, Urbane Tokyobike), ale také SDÍLENÍ – kromě kol (Rekola) a automobilů (Autonapůl, Car4Way, Emuj, Smilecar) šlo i o novou mobilní službu Městské knihovny v Praze „Knihovna v krabici“ nebo o sdílení pracovního prostoru a jeho vybavení společnosti Impact Hub. Velmi zaujala také prezentace spolku Pražské matky a jeho projektů (Bezpečné cesty do škol, Chodci sobě), podobně to ovšem platí také pro spolek Město přátelské k dětem (Play street) Hnutí Duha, Operátora ICT (projekt Smart Prague), Štefánikovu hvezdárnu či stánek Střední průmyslové školy dopravní

Celkový pohled na dění u hlavního pódia

Z velkých dopravních organizací se na Štefánikově ulici představily České dráhy, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a ROPID, nechyběly ani stánky pražské Městské policie a Lesů hl. m. Prahy. Zastoupení měly také místní organizace od Městské části Prahy 5 přes Dům dětí a mládeže Prahy 5 po Sport Group prezentující Běžeckou školu Prahy 5. Zaslouženou pozornost získala prezentace Informačního centra OSN organizovaná ve spolupráci se švédským velvyslanectvím. Široce své aktivity prezentoval také Magistrát hl. m. Prahy – šlo zejména o projekty Polaď Prahu, zmente.to, Ekologis, pražskou část EuroVelo 4 a Čistou stopou Prahou… A „last but not least“: o celkovou spokojenost se jako partner akce starala i firma Juicee prodávající pravé domácí limonády z elektrotříkolky.

UPOZORNĚNÍ: Bližší informace včetně patřičných prokliků najdete v článku Oslavte s Prahou Den bez aut.

Panelová diskuse na hlavním pódiu

CHILL-OUT ZÓNY A DOPROVODNÝ PROGRAM

Chill-out zón bylo celkem sedm. Nabízely bohatý program, z něhož si to svoje mohl vybrat každý, a navíc se ještě mohl zapojit do aktivit, které probíhaly v okolí mimo zóny.

Zóna č. 1 – Centrum dění

celodenní program na hlavním pódiu před bazilikou svatého Václava

Zóna č. 2 – Park Portheimka

chůze po slackline, discgolf, jógové pódium, aktivity pro děti

Zóna č. 3 – Aktivní

fitcentrum Euforie – pohyb, trampolíny, žíněnky, hudba

Zóna č. 4 – Odpočinková (Arbesovo náměstí)

park s fontánou a posezením na Pražských židlích

Zóna č. 5 – Sdílení informací

one day coworkingového centra

Zóna č. 6 – Hudební

příjemné tóny k tanci a poslechu

Zóna č. 7 – Bosá

technika chůze na boso

Další doprovodný program

Mimo zóny probíhaly prohlídky novorenesanční baziliky svatého Václava, jóga pod širým nebem, komentované procházky s Petrem Ryskou a Prahou neznámou ulicí Štefánikovou a Andělem, procházky Po stopách architektury na ulici Štefánikova s Petrem Kučerou.

Euforie Fitness a Welness

AKCE NA HLAVNÍM PÓDIU

Hlavní pódiovou akcí byla panelová diskuse SDÍLENÍM MĚSTU PRO ŽIVOT, které se zúčastnil dánský velvyslanec v ČR Christian Hoppe, ministr životního prostředí ČR Richard Brabec, starosta městské části Prahy 5 Pavel Richter, radní Magistrátu hlavního města Prahy pro oblast ekologie Jana Plamínková a zástupkyně našeho projektu Čistou stopou Prahou Sylva Švihelová. Předmětem diskuse bylo sdílení dánských zkušeností na téma udržitelné dopravy či kultivování veřejného prostoru a nastínění aktivit, jimiž ke zlepšení současného stavu hodlají přispět zástupci českých institucí. Je zřejmé, že individuální automobilová doprava v Praze představuje problém, a je nutné začít více preferovat chůzi a cyklistiku jako dopravu, MHD, a pokud jde o automobilovou dopravu, tak její ekologičtější podoby, jako je sdílení aut, CNG či elektromobilita.

Program na pódiu byl různorodý. Kromě uvedené duskuse zahrnul například zábavně-naučné pásmo pro malé diváky Jany Richterové Dopravní výchova hrou, krátký film Město z pohledu dětí, trampské písně v podání dětí z Domu dětí a mládeže Praha 5, čtení Ondřeje Zdycha z dnes již kultovní knihy o automobilismu s ironickým nádechem KarikAUTury, ukázky pohybových aktivit Euforie fitness & wellness, vystoupení hudební skupiny pražských městských strážníků Dixiband či přednášky Sdílení aneb spolupráce a nové formy podnikání (Impacet Hub) a Zapomenutá historie smíchovské dopravy (Praha neznámá)… Přímo tématu udržitelné dopravy se věnovaly přednášky, prezentace a diskuse Sdílením pro planetu Zemi, Dánská cesta, Elektrokolo – nejrychlejší doprava ve městě, Sdílená městská cyklistika, Ofo bikesharing,Tváře českého carsharingu, Nákladní cyklodoprava a městská logistika nebo film Auta versus kola…

Na hlavním pódiu jsme rovněž představili aktivity projektu Čistou stopou Prahou („Ohleduplnost ke zdraví a dalším generacím“) a vyhlásili výsledky velké letní soutěže Na kole Prahou, která probíhala ve dnech 22. 7. – 22. 9. 2017. Zasloužené odměny ve formě odznáčků a dárků jsme pak úspěšným účastníkům předali na našem stánku (více o soutěži ZDE).

U hlavního pódia si na samý závěr navíc každý mohl vyzkoušet dobrodružnou chůzi po žhavých uhlících… Zástupci Čistou stopou Prahou mezi odvážlivci nechyběli!

zpěvák a hráč na kytaru

PILÍŘE UDRŽITELNÉ DOPRAVY

Nejen Den pro Prahu / Den bez aut, ale celý Evropský týden mobility 2017 byl zaměřený na podporu alternativních způsobů dopravy, což je téma úzce související se zkvalitňováním veřejného prostoru v duchu „města pro lidi“ v protikladu k (v praxi bohužel dlouho prosazovanému) konceptu „města pro automobily“. Není žádnou novinkou, že ekologicky šetrná a také zdravější mobilita stojí na čtyřech základních pilířích – chůze, cyklistika, veřejná doprava a přijatelnější formy automobilové dopravy –, k nimž jako specifickou oblast můžeme přidat i kombinovanou dopravu.

Chůze

O významu chůze jako zdravé relaxační aktivitity – procházky a výlety – nepochybuje snad nikdo, avšak její využití jako (neméně zdravé) dopravy například do práce zatím „pokulhává“… Kdo to má do zaměstnání příliš daleko, ten ji přitom může snadno kombinovat s městskou hromadnou dopravou. V některých případech je rychlejší dojít pár stovek metrů pěšky, než přesedat na jiný spoj (psali jsme o tom ZDE). K většímu rozmachu chůze jako dopravy může město přispět odstraňováním překážek, přičemž je ideální, aby na ně upozorňovali sami chodci – využít k tomu mohou například letos spuštěnou magistátní aplikaci zmento.to či obdobně laděný projekt spolku Pražské matky Chodci sobě. Chůze a jízda na kole je také účinná v boji proti obezitě, která zejména u mladé generace dosahuje rozměrů epidemie (více ZDE); projekt Pražských matek Bezpečné cesty do školy slouží tomu, aby se děti a mládež mohly lépe a bez obav dostat do školy vlastními silami. K podpoře chůze přispívá i zkvalitňování prostoru, ve kterém se chodci pohybují – jako je mj. připravovaná „humanizace“ okolí pražské magistrály (ZDE).

Matka se dvěma dětmi jdoucí po vozovce

Kolo

Jízda na kole má pro zdraví podobný význam jako chůze a rovněž ji lze kombinovat s veřejnou dopravou.Také cyklisté mohou (a to i přímo na svých cestách) využívat aplikaci zmento.to a podílet se tak na zlepšování podmínek pro jízdu na kole. Významným příspěvkem pro rozvoj městské cyklistiky ze strany pražského magistrátu se stala letos spuštěná aplikace Na kole Prahou. Spoustu věcí pro větší rozvoj městské cyklistiky v metropoli ještě zbývá udělat, ale mnohé již byly realizovány (na nejzajímavější místa pražské cyklistické infrastruktury upozornila v kategorii Pražský objevovatel naše velká letní soutěž nazvaná podle výše zmíněné aplikace Na kole Prahou). Vytvořením vhodných podmínek (cyklostojany, sprchy, výhodné zaměstnanecké půjčky na kolo) mohou jízdu na kole do práce významně podpořit i zaměstnavatelé. V rámci Evropského týdne mobility i Dne pro Prahu / Dne bez aut 2017 bylo propagaci cyklistiky věnováno množství aktivit (celotýdenní soutěž Do práce na kole, Cyklozvonění, Velká studentská cyklojízda, Projížďka po EurVelo 4, Dopravní odpoledne pro chodce a cyklisty + stánky jednotlivých firem a akce na hlavním pódiu na Dni bez aut – viz výše). Čistou stopou Prahou přispívá k této propagaci řadou zveřejňovaných článků, ale například i projektem Blinkr od srdce či prodejem kvalitních volnočasových oděvů a doplňků s potiskem tematických obrázků předního českého grafika Radka Leskovjana (viz náš e-shop).

jezdec na nákladním kole

Veřejná doprava

MHD a příměstská doprava propojené do systému pražské integrované dopravy (PID) zůstávají základním prvkem udržitelné dopravy v Praze a okolí. Cestujícím přináší řadu výhod, k nimž patří vysoká kvalita, jednotný výhodný tarif, zajištěná návaznost přestupních spojů a další. Páteří PID je kolejová doprava – tramvaje, metro a stále oblíbenější vlaky linek „S“. Všechny tři základní organizace tohoto systému (České dráhy, Dopravní podnik hl. m. Prahy – DPP – a ROPID) se staly partnery letošního Evropské týdne mobility i Dne pro Prahu / Dne bez aut a podílely se i na řadě aktivit. Pro jejich činnost je charakteristická průběžná snaha o další zlepšování veřejné dopravy v organizační oblasti, zkvalitňování vozového parku i zřizováním nových možností spojení. Například po letité patové situaci s výkupem pozemků konečně dostalo zelenou metro D, díky němuž se sníží množství škodlivin v pražském ovzduší o téměř 60 tun ročně (ZDE), a bude vybudována řada nových tramvajových tratí (ZDE). Jak zaznělo i na Prezentaci metra S v rámci doprovodného programu, úplné revoluce se Praha dočká v oblasti železniční dopravy (ZDE). Čistou stopou Prahou přispívá propagaci veřejné dopravy množstvím publikovaných materiálů, a to i v rámci projektu Lepší káva ve vlaku než štrúdl na silnici.

carsharingové auto

Auta

Přemíra automobilů v Praze s sebou přináší řadu negativních jevů jako hluk, nebezpečné zplodiny či „okupování“ ulic a náměstí zaparkovanými vozidly. Přesto by bylo bláhové chtít auta z metropole zcela“vytlačit“, neboť může jít o užitečného pomocníka. Cílem je omezit jejich množství, respektive počet jízd městem (přitom jde většinou o velmi krátké jízdy, které lze bez problémů a výhodněji vykonat i jinak) a zvýšit podíl výše uvedených druhů ekologicky šetrné dopravy. Kromě případných restrikcí a výchovy řidičů k větší odpovědnosti (aby jezdili autem méně, a když už vyjedou, tak aby pokud možno vzali ještě někoho s sebou) toho lze docílit i různými opatřeními. Jde například o parkování typu Kiss&Ride (podporuje sdílení automobilu více lidmi zavezením pasažérů až k zastávce MHD) nebo Park&Ride (podporuje kombinovanou dopravu auto–MHD a je určeno zejména návštěvníkům Prahy a těm, kteří do města dojíždí za prací). O parkovištích K+R, P+R, ale i Bike&Ride více na stránkách ROPID (ZDE). Značný význam má další zatraktivňování MHD například formou dopravních preferencí, které Praha podporuje (více ZDE), což také platí pro rozvoj elektromobility (ZDE), která může do jisté míry nahradit klasické automobily ekologičtějšími. Moderní, vítanou podobou automobilismu je carsharing, kterému byla na letošním Dni Pro Prahu /Dni bez aut věnována značná pozornost. Značné úsilí Praha věnuje i zekologičtění městské logistiky, jak ukazuje například projekt Ekologis nebo zavedení nového systému odvážení odpadků z centra města do roku 2020 (více o tom ZDE). Čistou stopou Prahou se omezení automobilové dopravy věnuje v projektu Byznys zdravě a včas.

Kombinovaná doprava

Kombinované doprava omezující automobilový provoz zejména v centru města je založena na systému parkovišť Park&Ride, kde řidiči svůj vůz odstaví a dále pokračují metrem nebo vlakem. Nedávno tento systém posílil z 3 000 na více než 3 500 parkovacích míst, a to v lokalitách, kde řidičům návaznou dopravu zajišťují tramvaje (Kotlářka) či autobusy (Písnice). Praha má zájem na dalším rozšiřování  Park&Ride, které však někdy komplikují složitá jednání s dotčenými místními částmi (více o tom ZDE). Podobně mohou cyklisté v rámci kombinované dopravy využívat parkovišť Bike&Ride, a navíc mají možnost s kolem jezdit i prostředky MHD (s výjimkou autobusů, v tramvajích mají omezený režim) – více ZDE.

chůze po žhavých uhlících