Eurovelo 7 v Praze

logo EV7

Dálková cyklotrasa EuroVelo 7 (EV7) je označována za Sluneční trasu, míří totiž z chladných koutů severního polárního kruhu na jih k prosluněným břehům ostrova Malta v celkové délce 7 409 km. Praha si z nich na svém území ukrojí třicet jedna. Pokud se na ně vydáte, můžete se těšit na příjemný pohodový jednodenní výlet s mnoha turistickými lákadly.

Patří k nim území botanické a zoologické zahrady v Tróji, střídání karlínských nábřeží a historického centra kolem Staroměstského náměstí, odpočinková Náplavka nebo klidnější části Modřan a Zbraslavi… Ale popořadě.

Cyklotrasu EV7, která přijíždí od Roztok (respektive Klecánek), vítá Praha na severu vyhlídkou Špička nad vyústěním Drahanského údolí. I nadále prochází jako značená společně s cyklotrasou Vltavská  a stezkou A2 výhradně podél pravého břehu Vltavy, ale hned na začátku v Sedleci je možné přeplout přívozem na protější břeh Vltavy a pokračovat po levém břehu, ovšem bez vyznačené trasy.

Těsně před přívozem máte možnost odbočit do Bohnického údolí a zpestřit si výlet vzdělávací Planetární stezkou v délce až 13 km se 17 zastaveními tělesy Sluneční soustavy.

Po pravém břehu Vltavy trasa pokračuje do Troji, ve které je hned několik atraktivních míst, které by bylo škoda jen tak minout. Patří mezi ně proslulá zoologická zahrada, naproti ní Trojský zámek lemovaný plastikami antických bohů a nad ním areál botanické zahrady. K zoo a zámku je nejlepší sjet z cyklotrasy EV7 do ulice U Trojského zámku, k botanické zahradě je zapotřebí odbočit po dalších cca 300 metrech na cyklotrasu A273. Naproti Tróji se rozprostírá Císařský ostrov, na který je možné přeplout přívozem a podívat se na druhý břeh Vltavy.

letecký pohled na Trojský zámek
Trojský zámek. Zdroj: www.historickasidla.cz

V zoo se máte možnost přidat ke komentovanému krmení a setkání se zvířaty v denní době, kdy jsou nejvíc aktivní. V Trojském zámku uprostřed nádherných zahrad se můžete těšit na velkolepé nástěnné malby, expozice a výstavy Galerie hlavního města Prahy. V botanické zahradě se kromě prohlídky nevšedních zástupců rostlinné říše a éterických setkání s exotickými motýly ve skleníku Fata Morgana nabízí i návštěva památkově chráněné vinice sv. Kláry, kde si v místní vinotéce jistě vyberete láhev lahodného moku, jímž svůj výlet po příjezdu domů příjemně završíte... Mimochodem nikde jinde zdejší víno nekoupíte.

vinice sv. Kláry
Vinice sv. Kláry. Zdroj: www.botanicka.cz

Cyklotrasa EV7 pokračuje podél Vltavy dále do Libně a přes Libeňský ostrov do Karlína. Libeň láká nejen svým atraktivním prostředím doků, ale také sportovním vyžitím v Lanovém centru a Golfovém klubu Marina Praha. V přístavišti Karlín-Rohanský ostrov je možné přeplout na ostrov Štvanice, na jehož protější straně zve k návštěvě rozlehlý Bikepark Štvanice.

Je otázkou, nakolik se vám bude chtít právě na cyklistickém výletě využít některou z uvedených nabídek sportovního charakteru. V Karlíně však najdete bohaté možností občerstvení a zastavit se také můžete u Kostela svatých Cyrila a Metoděje. Je postaven ve stylu pozdně románské baziliky, patří mezi vůbec největší církevní stavby v Čechách a zároveň k nejvýznamnějším českým architektonickým památkám z poloviny 19. století. (Z EV7 se k němu dostanete odbočením vlevo na cyklotrasu A421 a po ní až na Křižíkovu, kde odbočíte vpravo po A252.)

historické foto karlínského kostela
Dnes už je u kostela poněkud rušněji, ale na dobové fotografii lépe vyniká monumentalita stavby. Foto Františka Fridricha z roku 1868 / Wikimedia

Z Karlína pokračuje cyklotrasa EV7 dále Dvořákovým nábřežím, ze kterého je možné odbočit a pohodovým způsobem si zajet do Starého Města a historického jádra Prahy.

V těsné blízkosti EV7 je situován Starý židovský hřbitov s prvním náhrobkem již z roku 1439, na němž odpočívá i proslulý učenec rabi Löw. V okolí se nachází i několik proslulých synagog spolu se Židovskou (Maiselovou) radnicí.

 

foto náhrobků na Starém židovském hřbitově
Dle National Geographic je Starý židovský hřbitob jeden z 10 nejzajímavějších hřbitovů na světě. Foto: http://www.kudyznudy.cz/

Po Dvořákově nábřeží pokračuje EV7 přes Alšovo nábřeží a odbočkou podél náměstí Jana Palacha na Křižovnickou ulici s řadou památek, jejichž návštěvu si nejspíš odložíte, až budete bez kola (Rudolfinum, Klementinum, Staroměstská mostecká věž). Následuje Smetanovo nábřeží, kde po levé ruce najdete Park (spíš parčík) národního probuzení, v němž je dnes už zase možné posedět ve společnosti císaře Františka I. (panoval 1804–1835).

foto Krannerovy kašny
Zdroj: Ludek / Wikipemedia

 

Nebyla to vždy samozřejmost. Sedí na koni v proslulé Krannerově kašně nad kruhem stojících soch zobrazujících mír, hojnost, vědu, umění, průmysl apod. a také české kraje a Prahu. Kašna byla odhalena v roce 1850 a rakouský vladař na čestném místě vzbudil u českých vlastenců po revolučním kvasu 1848–1849 nevoli. Karel Havlíček Borovský dokonce reagoval posměšmým epigramem „Kol dokola Čechů chlouba a uprostřed stojí trouba“.

Po vzniku Československa byla v roce 1919 socha umístěna do lapidária Národního muzea, kde odpočívá v pokoji dodnes. V roce 2003 byla nicméně v naprosté tichosti, téměř tajně na původní místo v kašně umístěna její kopie.

 

 

Na Smetanovo nábřeží za mostem Legií navazuje Masarykovou nábřeží s Národním divadlem vlevo, o kousek dál vpravo máte na dosah honosný Slovanský ostrov se  dvěma historickými budovami – funkcionalistickou stavbou Mánes a novorenesančním Palácem Žofín.

Pokud jste neposeděli u Krannerovy kašny, máte to možnost napravit na Slovanském ostrově. Nebude-li se vám chtít do Galerie Mánes na aktuální výstavu, můžete si pohledem na vláček Český lvíček obsypaný dětmi připomenout historickou událost z české dopravy – v roce 1841 byl právě na Žofíně poprvé v Českých zemích představen parovůz Český lev, jehož je současný vláček věrným modelem.

Vláček lvíček s dětmi
Zdroj: www.vlacekzofin.cz



Jiráskův most vystřídá Palackého most a známou Náplavkou vede cyklotrasa EV7 dále k Výtoni. Tam máte možnost nasednout na přívoz a dostat se na druhý břeh Vltavy na Smíchovskou náplavku nebo ostrov Císařská louka proslulý zejména díky Caravan campingu. Za Výtoní pod Vyšehradem, protější Podolskou vodárnou a Muzeem pražského vodárenství následuje klidnější úsek trasy. Podolský profil brzy vystřídají Branické skály a podjezd pod Barrandovským mostem.

FORO PODSKALSKÉ CELNICE
Zdroj: www.muzeumprahy.cz

Na Výtoni stojí za návštěvu Podskalská celnice, která potěší oko už svým starobylým zjevem ze 16. století a pískovcovým novoměstským znakem ze 17. století. V prvním patře můžete zhlédnout expozici o tradiční voroplavbě a rozvoji lodní dopravy na Vltavě. V přízemí celnice máte následně možnost využít služeb restaurace. V Podolí se můžete vykoupat. Nachází se tam známý plavecký stadion i s naturistickou pláží, nebo máte možnost navštívit Žluté lázně s travnatou i písečnou pláží a nabídkou letních sportovních aktivit.

 

Cyklotrasa EV7 stále pokračuje po pravém břehu Vltavy na jih, kde najdete široké možnosti sportovního vyžití. Jde například o Lanové centrum Braník s Pirátím parkem a minigolfem. Hodkovičky vystřídají Modřany se dvěma venkovními posilovnami a přívozem, kterým se lze přepravit na druhý břeh Vltavy na cyklotrasu A1 a mezinárodní dálkovou cyklotrasu EuroVelo 4 (její průběh v Praze ZDE, mimo Prahu TADY). Pokud tak neučiníte, EV7 vás zavede po rovinaté, pohodové stezce s vyloučením motorové dopravy přes Komořany do poslední pražské městské části Zbraslav.

Chcete-li po EV7 pokračovat  i za hlavním městem, uvítá vás slavobrána strmých srázů vltavského kaňonu ve Středočeském kraji. Po necelých pěti kilometrech, hned na začátku obce Vrané nad Vltavou, zastavíte u romantického přívozu jako vystřiženého ze starých filmů – nemůžete ho minout. Tady vaše pouť po pravém břehu Vltavy končí. Svalnatý, vesele pádlující převozník vás na velké bezmotorové pramici dostane suchou nohou na levý břeh řeky, kde EuroVelo 7 pokračuje po frekventované komunikaci směrem na Štěchovice.

FOTO PŘÍVOZNÍKA V AKCI, PRUDKÝ PROUD ŘEKY
Může to být i mírně dobrodružné. Každopádně

ceny jsou lidové: osoba 5 Kč + bicykl 5 Kč (srpen 2018).

Zdroj: www.vranenadvltavou.cz

 

Pozor! Přívoz je v provozu pouze v pracovní dny od 05:15 do 18:45 (ve čtvrthodinových intervalech). O sobotách, nedělích a svátcích (případně „při velké vodě, za bouřky, když jdou řekou ledy, za silného větru a vlnobití“ , kdy se také nepřeváží) využijte už ve Zbraslavi alternativní trasu přes Most Závodu míru a na něm odbočku na Štěchovice. Tuto alternativu si můžete prostudovat na mapách.cz.